INTERNSHIP
1. KONSEP
Internship ialah peringkat transisi profesional yang bertujuan untuk
mengaitkan pengalaman amalan profesional pelajar dengan tugas guru permulaan.
Pelajar dikehendaki merancang, melaksana dan menilai aktiviti yang berkaitan
dengan pengajaran dan pembelajaran di dalam dan di luar bilik darjah serta
aktiviti rutin sekolah yang telah menjadi budaya sekolah. Pada peringkat ini,
pelajar perlu menunjukkan sifat kepemimpinan dalam pengurusan pelbagai aktiviti
sekolah dengan bimbingan pensyarah pembimbing. Internship juga memberi
peluang kepada pelajar untuk
meningkatkan keyakinan diri, jati diri, ketahanan diri, membentuk sifat kepemimpinan
dan memupuk nilai profesionalisme keguruan ke arah melahirkan guru permulaan yang berkesan.
2. OBJEKTIF
Melalui program internship, pelajar
akan dapat:
a)
Merancang, mengurus dan
melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam situasi sebenar di
sekolah
b)
Menunjukkan komitmen
yang tinggi ke arah kecemerlangan, akauntabiliti dan integriti dalam
melaksanakan tugas
c)
Membina hubungan dan
kerjasama dengan rakan sejawat untuk meningkatkan kejelekitan pasukan
d)
Berkomunikasi secara
berkesan dengan komuniti sekolah dalam pelbagai situasi
e)
Menguruskan masa, emosi dan tekanan secara berkesan
sesuai dengan sahsiah seorang guru
f)
Membuat refleksi dan
menilai amalan pengajaran dan pembelajaran di luar bilik darjah serta menjana
idea baru untuk penambahbaikan yang berterusan
g)
Menunjukkan usaha
menangani pelbagai cabaran untuk memenuhi kehendak program pendidikan semasa
h)
Menampilkan ciri-ciri
kepemimpinan bersesuaian dengan
tanggungjawab yang diberikan.
i)
Menunjukkan inisiatif ke
arah meningkatkan nilai profesionalisme
keguruan secara berterusan.
3. PROSEDUR
PELAKSANAAN
(i) Syarat
Pelajar telah menyempurnakan Pengalaman
Berasaskan Sekolah (PBS) dan praktikum mengikut struktur kursus yang telah
ditetapkan.
(ii) Penempatan
Pelajar
ditempatkan di sekolah yang sama semasa menjalani Praktikum 3.
(iii) Tempoh
Pelajar perlu menjalani internship selama empat minggu
dalam semester lapan.
(iv) Bilangan Waktu Mengajar
a) Minimum 2 waktu seminggu
b) Maksimum 4 waktu seminggu
c) Pelajar wajib
mengajar mata pelajaran major.
d) Pelajar major prasekolah
dikehendaki mengajar 1 hari pengajaran sepenuhnya dalam seminggu.
4. PERANAN
DAN TANGGUNGJAWAB
(i) Pelajar
a) Menghadiri taklimat yang dikendalikan oleh
Unit Praktikum
b) Memahami, menghayati dan berusaha mencapai matlamat dan objektif
internship
c) Berbincang dengan pengurus
sekolah dan mentor untuk mencapai
persefahaman tentang peranan dan tanggungjawab masing-masing semasa internship
d) Membina hubungan
profesional dengan pengurus sekolah, guru-guru dan staf sokongan di sekolah
e) Mematuhi dan
mengamalkan Etika Profesion Perguruan, peraturan IPGM, dan peraturan sekolah
f) Hadir ke sekolah dan
terlibat dengan aktiviti anjuran sekolah
di sepanjang tempoh praktikum
g) Menandatangani
buku rekod kehadiran pada setiap hari persekolahan
h) Mendapatkan
sukatan pelajaran dan huraian sukatan
pelajaran
i) Menulis persediaan
mengajar sebelum melaksanakan pengajaran mengikut bilangan waktu mengajar yang
telah ditetapkan
j) Menyediakan
perancangan dan pelan tindakan projek atau aktiviti yang berkaitan dengan
pembangunan diri murid atau perkembangan profesional guru di sekolah
k) Melaksanakan
projek atau aktiviti dan menilai keberkesanannya
l) Mengamalkan
penulisan jurnal reflektif berdasarkan isu atau masalah yang kritikal semasa internship. Penulisan jurnal dibuat berdasarkan tempoh masa yang
diambil bagi menyelesaikan sesuatu
masalah atau isu yang difokuskan (Rujuk
Lampiran 2-3 dan 2-3A)
m) Melibatkan diri
dan membantu pengendalian sekurang-kurangnya satu komponen kokurikulum (Rujuk Lampiran 2-4A)
n) Melengkapkan dan mengemaskinikan
portfolio internship
o) Melengkapkan dan
menghantarkan borang kehadiran internship ke Unit Praktikum
p) Menyerahkan
portfolio internship yang telah dilengkapkan kepada pensyarah pembimbing pada
minggu kedua selepas tamat internship.
5. PROJEK/AKTIVITI
INTERNSHIP
Pelajar dikehendaki memilih mana-mana projek/aktiviti
yang berkaitan dengan kurikulum atau kokurikulum yang dijalankan di sekolah.
Contoh
projek/aktiviti yang boleh dilaksanakan:
·
Melaksanakan tugas sebagai guru kelas
·
Menguruskan perhimpunan mingguan
·
Merancang dan mengelolakan pertandingan peringkat sekolah
·
Merancang dan menguruskan program motivasi peringkat
sekolah
·
Merancang dan mengelolakan projek/aktiviti keceriaan dan
kebajikan komuniti sekolah
·
Merancang dan menguruskan pertandingan sukan
·
Merancang dan menguruskan aktiviti unit beruniform
·
Merancang dan menguruskan pelaksanaan kursus dalaman
untuk warga sekolah
6. PENILAIAN INTERNSHIP
Penilaian prestasi
pelajar dalam internship dibuat oleh
pengurus sekolah dan mentor pada minggu akhir berasaskan kepada komponen-komponen yang dinyatakan dalam Jadual
4.1
Komponen Penilaian
|
Rujukan
|
Wajaran
|
1.
Kemahiran interpersonal
dan intrapersonal
|
Pengurus sekolah dan mentor
|
10%
|
2
Perancangan projek/aktiviti
|
Porfolio internship
|
10%
|
3.
Pelaksanaan projek/aktiviti
|
Portfolio
internship
|
30%
|
4.
Penilaian projek/aktiviti
|
Portfolio
internship
|
10%
|
5. Jurnal reflektif
|
Portfolio
internship
|
10%
|
6. Sikap dan sahsiah
|
Pengurus
sekolah dan mentor
|
30%
|
Jumlah
|
100%
|
Jadual 4.1: Komponen Penilaian Internship
LAMPIRAN 3
LAMPIRAN 3-1
BORANG PR3
INSTITUT PENDIDIKAN GURU MALAYSIA
_______________________________
BORANG
PENILAIAN INTERNSHIP
Perhatian: Borang
ini digunakan untuk penilaian internship yang perlu dilengkapkan mentor dan
pengurus sekolah.
Nama Pelajar :
____________________________________ No. K.P.: ______________________
Kursus : ________________________________ Ambilan
: _____________________
Major : _________________________________
Elektif : _____________________
Nama Sekolah
: ________________________________________________________________
Rumusan untuk Intership
Petunjuk Tahap
Tahap 1 : Terdapat banyak
kelemahan
Tahap 2 : Terdapat beberapa
kelemahan
Tahap 3 : Pencapaian
sederhana
Tahap 4 : Baik dalam
banyak aspek
Tahap 5 : Amat baik,
cemerlang dalam banyak aspek
KRITERIA
PEMARKAHAN MENGIKUT TAHAP
Tahap
|
Peratus 10%
|
Peratus 30%
|
1
2
3
4
5
|
0 – 3.9
4.0 – 4.9
5.0 – 6.4
6.5 – 7.9
8.0 – 10.0
|
0 – 11.9
12.0
– 14.9
15.0 – 19.4
19.5 – 23.9
24.0 – 30.0
|
BORANG
PENILAIAN INTERNSHIP (PR3)
Arahan: Sila bulatkan
angka yang berkenaan
Aspek
|
Tahap
|
Ulasan
|
A. INTERPERSONAL & INTRAPERSONAL
(10 markah)
|
1 2 3
4 5
|
|
- Komunikasi
- Hubungan
dengan murid
- Hubungan
dengan kakitangan sekolah
-
Hubungan dengan
ibu bapa dan masyarakat setempat
(Rujuk Portfolio Internship)
|
Markah A =
__________
|
|
B. PERANCANGAN
PROJEK/AKTIVITI
(10 markah)
|
1 2 3
4 5
|
|
- Pelan tindakan disediakan
- Matlamat jelas dan sesuai
- Menyatakan dengan jelas pihak terlibat
- Tempoh masa pelaksanaan projek/aktiviti sesuai
(Rujuk perancangan)
|
Markah B =
__________
|
|
C.
PELAKSANAAN PROJEK/AKTIVITI
(30 markah)
|
1 2 3
4 5
|
|
- Mengikut jadual perancangan
|
Markah C =
|
|
- Penglibatan aktif peserta
|
|
|
- Pengendalian projek/aktiviti lancar
|
|
|
- Maklum balas/komen peserta
|
__________
|
|
|
|
|
|
|
|
D. PENILAIAN
PROJEK/AKTIVITI (10 markah)
|
1 2 3
4 5
|
|
|
|
|
- Menyediakan laporan projek/aktiviti
|
|
|
- Cadangan penambahbaikan
|
Markah D =
|
|
-
Laporan akhir pelaksanaan projek/aktiviti
|
|
|
|
__________
|
|
|
|
|
E. JURNAL REFLEKTIF (10 markah)
|
1 2 3
4 5
|
|
- Mengenal pasti masalah
|
|
|
- Mengenal pasti punca masalah
|
|
|
- Merancang strategi penyelesaian masalah
|
Markah E =
|
|
- Melaksanakan strategi penyelesaian
masalah
|
|
|
- Penilaian kendiri dan rumusan
|
__________
|
|
|
|
|
Aspek
|
Tahap
|
Ulasan
|
F. SIKAP DAN SAHSIAH (30 markah)
|
1 2 3
4 5
|
|
|
|
|
- Mempunyai
matlamat
|
|
|
- Bermotivasi tinggi- berusaha mencapai
matlamat
|
|
|
- Berfikiran terbuka- dengar pandangan
orang lain
|
|
|
- Mampu mempengaruhi dan memimpin orang
|
Markah F =
|
|
berusaha
mencapai matlamat
|
|
|
- Mampu
menyelesaikan masalah
|
|
|
(Rujuk Portfolio Internship)
|
__________
|
|
|
|
|
|
|
|
Jumlah Keseluruhan Markah =
(A + B + C + D + E +F ) = _______%
|
||
RUMUSAN KESELURUHAN
|
Tandatangan Mentor Tandatangan Guru
Besar dan Cop
________________________________ _______________________________
(Nama: ) (Nama: )
Tarikh: _________________________
0 comments:
Post a Comment