PRAKTIKUM
1. KONSEP
Praktikum ialah latihan praktik yang merupakan komponen wajib dalam program
pendidikan guru. Praktikum memberi peluang kepada pelajar untuk mengamalkan
pengetahuan, kemahiran dan nilai keguruan secara reflektif dalam situasi
sebenar bilik darjah dan sekolah. Pelaksanaan program peringkat ini memberi
tumpuan kepada proses pengajaran dan pembelajaran dengan bimbingan pensyarah
pembimbing dan guru pembimbing melalui
perkongsian pintar dan permuafakatan antara agensi-agensi KPM.
2.
OBJEKTIF
Melalui program praktikum ini, pelajar dapat:
menyepadukan teori
dengan amali pengajaran dan pembelajaran
mengaplikasikan pelbagai strategi dan kemahiran pengajaran
dan pembelajaran
mengaplikasi kemahiran mentaksir dan menilai
merancang dan melaksanakan pengajaran dan pembelajaran
secara berpasangan dan individu
mengenal pasti dan menyelesaikan masalah pengajaran dan
pembelajaran
memupuk sikap positif, meningkatkan jati diri, menghayati
dan mengamalkan nilai-nilai profesionalisme kerguruan;
memperkembangkan potensi diri sebagai pendidik melalui
pembinaan portfolio dengan mengamalkan
refleksi dan penilaian kendiri
mengoptimumkan kegunaan pelbagai sumber dan teknologi dalam
proses pengajaran pembelajaran
menguasai
kemahiran fasilitator dan
menguasai pelbagai strategi, perancangan dan pelaksanaan
aktiviti kokurikulum.
3.
PROSEDUR PELAKSANAAN
(i) Syarat
Pelajar dikehendaki menyempurnakan
Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) mengikut struktur kursus yang telah
ditetapkan bagi setiap semester. (Rujuk Jadual 3.1)
(ii)
Penempatan
a) Penempatan pelajar
dibuat secara permuafakatan antara IPGM
dan sekolah dengan persetujuan Jabatan Pelajaran Negeri (JPN).
b) Pelajar
ditempatkan di sekolah rendah.
(iii) Tempoh
Tempoh pelaksanaan
praktikum adalah seperti ditetapkan dalam struktur kursus. (Rujuk Jadual 3.1)
(iv)
Bilangan Waktu Mengajar
a) Minimum 8 waktu mengajar seminggu
b) Maksimum 12 waktu
mengajar seminggu
c) Pelajar major prasekolah
dikehendaki mengajar 2 hari pengajaran sepenuhnya dalam seminggu.
d)
Pelajar
wajib mengajar mata pelajaran major dan satu
daripada mata pelajaran elektif.
e) Pengajaran
berpasangan perlu dijalankan sekurang-kurangnya dua kali semasa Praktikum 1.
f) Pelajar major prasekolah
perlu mengajar secara berpasangan bagi satu hari pengajaran penuh
sekurang-kurangnya sekali seminggu sepanjang tempoh praktikum.
(v)
Bilangan Penyeliaan
a) Penyeliaan
hendaklah berasaskan pencerapan klinikal.
b) Bimbingan
berterusan perlu diamalkan sepanjang praktikum.
c) Penilaian hanya
dibuat selepas bimbingan diberikan.
d) Penyeliaan bersama
antara pensyarah pembimbing dan guru pembimbing perlu dijalankan dua minggu
sebelum tamat praktikum.
e) Jadual 3.1 ialah
panduan agihan penyeliaan praktikum untuk pensyarah pembimbing dan guru
pembimbing. Penyeliaan perlulah melibatkan pelaksanaan aktiviti kokurikulum.
Praktikum
|
Mata Pelajaran
|
Pra penyeliaan
|
IPGM
|
Sekolah
|
Penyeliaan
Bersama
|
Jumlah
|
Praktikum 1
(4 minggu)
|
Major
|
1
|
1
|
2
|
1
|
5
|
Praktikum 2
(8 minggu)
|
Major
|
1
|
3
|
4
|
1
|
9
|
Elektif 1
|
|
2
|
2
|
1
|
5
|
|
Praktikum 3
(12 minggu)
|
Major
|
1
|
3
|
4
|
1
|
9
|
Elektif 2
|
|
2
|
2
|
1
|
5
|
Jadual 3.1 :
Agihan Penyeliaan
4. PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB
(i) Pelajar
a)
Menghadiri taklimat yang dikendalikan
oleh Unit Praktikum
b)
Memahami dan berusaha mencapai matlamat
dan objektif praktikum
c)
Berbincang dengan pensyarah pembimbing
dan guru pembimbing untuk mencapai persefahaman tentang peranan dan
tanggungjawab masing-masing semasa praktikum
d)
Membina hubungan profesional dengan
pengurus sekolah, guru-guru dan staf sokongan di sekolah
e)
Menyerahkan jadual waktu, senarai
tugas, takwim sekolah dan maklumat–maklumat lain kepada pensyarah major dan
elektif sebelum prapenyeliaan
f)
Mematuhi dan mengamalkan etika
profesion perguruan, peraturan IPGM dan peraturan sekolah
g)
Hadir ke sekolah dan terlibat dengan
aktiviti anjuran sekolah di sepanjang
tempoh praktikum
h)
Menandatangani buku rekod kehadiran pada
setiap hari persekolahan
i) Melengkapkan
dan menghantarkan borang kehadiran praktikum ke Unit Praktikum pada minggu
pertama setiap bulan
j) Mendapatkan sukatan pelajaran dan huraian sukatan pelajaran
Membuat
rancangan semester, mingguan dan harian dalam buku persediaan mengajar
Membuat
Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang lengkap mengikut format sebelum
melaksanakan pengajaran
Mendapatkan
bimbingan daripada guru pembimbing semasa merancang pengajaran
Melaksanakan
pengajaran secara berpasangan pada setiap minggu dengan mempelbagaikan strategi
pengajaran dan pembelajaran (Rujuk
Lampiran 2-2)
Mengamalkan
penulisan jurnal reflektif berdasarkan isu atau masalah yang kritikal semasa praktikum. Penulisan jurnal dibuat berdasarkan tempoh masa yang
diambil bagi menyelesaikan sesuatu
masalah atau isu yang difokuskan (Rujuk
Lampiran 2-3 dan 2-3A)
Melibatkan
diri dan membantu pengendalian sekurang-kurangnya satu komponen
kokurikulum (Rujuk Lampiran 2-4)
Melengkapkan, mengemaskinikan dan
menyerahkan portfolio amalan profesional kepada guru pembimbing dan pensyarah
pembimbing pada setiap kali bimbingan/penyeliaan dijalankan
Mengisi
Borang Refleksi Praktikum dalam minggu pertama pelajar kembali ke IPGM selepas
tamat praktikum.
(ii) Pensyarah
Pembimbing
(a)
Menerima
surat pelantikan sebagai pensyarah pembimbing daripada Pengarah IPGM
(b)
Menghadiri taklimat praktikum yang
dikendalikan oleh Unit Praktikum
(c)
Berbincang dengan pelajar tentang
urusan bimbingan dan penyeliaan praktikum
(d)
Merancang
jadual bimbingan dan penyeliaan praktikum
(e)
Mengadakan
perbincangan dengan pengurus sekolah dan guru pembimbing secara berterusan untuk
menjalinkan hubungan profesional
(f)
Melaporkan kemajuan dan kes-kes
disiplin pelajar dari semasa ke semasa kepada Unit Praktikum
(g)
Menyemak dan membimbing pelajar dalam penulisan
refleksi pengajaran, penulisan jurnal reflektif dan pembinaan portfolio praktikum
dengan menggunakan senarai semak yang ditetapkan (Rujuk Lampiran 2-3 dan
2-3A)
(h)
Menyimpan rekod dan dokumen bimbingan
yang kemas kini
(i)
Memantau kehadiran, prestasi dan
disiplin pelajar sepanjang tempoh praktikum
(j)
Memaklumkan dengan segera secara
bertulis kes-kes khas yang memerlukan perhatian dan tindakan Unit Praktikum dengan
menggunakan borang yang ditetapkan
(k)
Menyemak dan mengesahkan buku
persediaan mengajar pelajar
(l)
Memberi bimbingan berasaskan prinsip-prinsip
pencerapan klinikal (Rujuk (Lampiran 2-5)
(m)
Menyelia secara tersebar sepanjang
tempoh praktikum mengikut jadual penyeliaan yang telah dicadangkan
(n)
Membimbing pelajar-pelajar dalam
perancangan, pelaksanaan dan penilaian kokurikulum (Rujuk Lampiran 2-4)
(o)
Bekerjasama dengan guru pembimbing dalam
semua aspek pelaksanaan praktikum
(p)
Membimbing pelajar ke arah perkembangan
sahsiah pendidik yang cemerlang
(q)
Melengkapkan borang bimbingan (PR1) dan
menyerahkan salinan asal kepada pelajar
(r)
Pensyarah major dan elektif wajib membuat
rumusan prestasi praktikum setiap pelajar bersama-sama guru pembimbing major
atau elektif dengan menggunakan Borang Penilaian Prestasi (PR2)
(s)
Menyerahkan Borang Penilaian Prestasi (PR2)
yang lengkap dan kemas kini kepada Ketua Unit Praktikum.
(iii) Guru Pembimbing
(a)
Menghadiri taklimat praktikum dan kursus
yang dijalankan oleh IPGM
(b)
Memahami, menghayati dan melaksanakan
peranan sebagai guru pembimbing (Rujuk Lampiran
2-1)
(c)
Memberi bimbingan dan tunjuk ajar
kepada pelajar dalam aspek pengajaran dan pembelajaran di dalam dan di luar bilik
darjah :
-
jadual waktu
-
sukatan pelajaran, huraian sukatan
pelajaran, panduan guru
-
rancangan semester dan persediaan
mengajar harian
-
sumber pengajaran dan pembelajaran
-
proses pengajaran dan pembelajaran
-
pengajaran berpasangan
-
amalan pemulihan dan pengayaan di dalam
pengajaran dan pembelajaran
-
teknik penyoalan
-
pentaksiran dan penilaian murid
-
pengurusan bilik darjah
-
penilaian kendiri (refleksi) dan
penulisan jurnal reflektif
-
pengelolaan (perancangan, pelaksanaan
dan penilaian kokurikulum)
-
hal-hal
lain yang berkaitan
(d)
Memberi
peluang kepada pelajar memerhati pengajaran
(e)
Menyemak,
memberi ulasan bertulis dan menandatangani buku persediaan mengajar pelajar
(f)
Menyemak
dan membimbing pelajar dalam penulisan refleksi pengajaran, penulisan jurnal
reflektif dan pembinaan portfolio praktikum dengan menggunakan senarai semak
yang ditetapkan (Rujuk Lampiran 2-3 dan
2-3A)
(g)
Membimbing
pelajar ke arah perkembangan sahsiah pendidik yang cemerlang
(h)
Menyelia
pengajaran pelajar berdasarkan prinsip pencerapan klinikal dengan menggunakan borang
bimbingan (PR1)
(i)
Menyimpan rekod dan dokumen bimbingan
yang kemas kini
(j)
Memaklumkan kepada pengurus sekolah
mengenai kemajuan pelajar dari semasa ke semasa sepanjang tempoh praktikum
(k)
Memantau kehadiran pelajar sepanjang
tempoh praktikum
(l)
Membuat laporan bertulis tentang
kes-kes khas (cemerlang, gagal, masalah disiplin) pelajar kepada pihak IPGM
dengan segera
(m)
Membuat rumusan prestasi praktikum
pelajar bersama pensyarah pembimbing dengan menggunakan Borang Penilaian Prestasi
(PR2)
(iv) Pengurus Sekolah
(a)
Menghadiri taklimat pengurusan praktikum yang
dijalankan oleh pihak IPGM
(b)
Menubuhkan
Jawatankuasa Praktikum di peringkat
sekolah
(c)
Mencalonkan
guru pembimbing dalam kalangan guru terlatih yang berpengalaman dan sanggup
membimbing pelajar sepanjang tempoh praktikum
(d)
Memberi
taklimat kepada pelajar tentang:
-
sejarah, struktur organisasi,
pengurusan, peraturan, disiplin dan budaya sekolah
-
tugas dan tanggungjawab pengurus
sekolah, guru penolong kanan, guru disiplin, guru panitia, guru kokurikulum,
guru darjah, guru mata pelajaran, guru tugas khas dan tugas staf sokongan
-
latar belakang murid dan masyarakat
setempat
-
tugas dan tanggungjawab pelajar di
sekolah
-
pengelolaan gerak kerja kokurikulum
-
maklumat-maklumat lain yang berkaitan
(e)
Memberi jadual waktu dan takwim sekolah
kepada pelajar
(f)
Mengawasi disiplin pelajar dan
mengesahkan kehadiran mereka.
(g)
Memberitahu secara bertulis kepada pihak IPGM tentang pelajar
yang:
- menunjukkan prestasi cemerlang
- tidak menjalankan tugas dengan
memuaskan
- tidak hadir tanpa sebab.
- terlibat dengan kes-kes disiplin
- menghadapi masalah kesihatan dan
kemalangan
(h)
Menyemak dan mengesahkan rancangan
pengajaran pelajar
(i)
Mengesahkan kehadiran pelajar dengan
menandatangani Borang Kehadiran Praktikum
(j)
Memastikan guru pembimbing memberi
bimbingan dan tunjuk ajar secara berterusan kepada pelajar, berdasarkan jadual
kerja penyeliaan yang disediakan
(k)
Mengambil tahu hal-hal berkaitan dengan
kebajikan pelajar
(l)
Memastikan segala proses berkaitan
dengan pelaksanaan penyeliaan praktikum dilaksanakan dengan sempurna dan
berkesan
(m)
Memastikan pelajar dilibatkan sebagai
pembantu guru dalam salah satu komponen kokurikulum sama ada kelab/persatuan, unit
beruniform atau sukan/permainan
(v) Pasukan Pengurusan Praktikum
(a)
Melaksanakan
dasar praktikum yang diputuskan oleh BPG KPM
(b)
Merancang dan menyediakan Jadual Kerja
Pelaksanaan Praktikum
(c)
Menguruskan surat pelantikan guru
pembimbing dengan pihak JPN
(d)
Merancang dan menguruskan penempatan
pelajar dan pensyarah pembimbing
(e)
Merancang dan menguruskan taklimat pengurusan
praktikum kepada pelajar, pensyarah pembimbing dan pihak sekolah
(f)
Merancang dan menguruskan kursus
pementoran untuk pensyarah pembimbing dan guru pembimbing
(g)
Memastikan kelancaran pelaksanaan program
praktikum
(h)
Menguruskan pengumpulan dan penyimpanan
dokumen dan rekod praktikum
(i)
Melaksanakan sesi refleksi praktikum
dalam minggu pertama pelajar kembali ke IPGM
(j)
Membuat analisis dan rumusan
refleksi praktikum
(k)
Menguruskan dan membentangkan keputusan
praktikum untuk disahkan oleh JKIAPIPGM sebelum diserahkan kepada Unit
Peperiksaan
(l)
Menyediakan dokumen dan laporan kes-kes
amalan profesional untuk dibawa ke JKIAPIPGM
(m)
Menyediakan laporan tahunan praktikum
untuk kegunaan IPGM
(n)
Membantu Unit Kewangan IPGM menguruskan
borang tuntutan elaun guru pembimbing dan pelajar
(o)
Menyediakan Laporan Pelaksanaan Praktikum
Pelajar dan menghantarkannya kepada BPG
(vi) Jawatankuasa
Induk Amalan Profesional Institut Pendidikan Guru (JKIAPIPGM)
(a)
Menentukan dasar amalan profesional dilaksanakan
(b)
Menjalankan pemantauan pelaksanaan amalan
profesional
(c)
Mengendalikan kes-kes khas seperti
penangguhan, melengkapkan tempoh amalan profesional, gagal dan disiplin serta mengambil
tindakan sewajarnya
(d)
Mengesahkan kehadiran dan keputusan amalan
profesional
5. KEHADIRAN PRAKTIKUM
(a)
Pelajar
diwajibkan hadir 100% semasa praktikum
(b)
Perkara-perkara
yang membolehkan pelajar tidak hadir praktikum hanya dengan kebenaran Pengarah IPGM tetapi tidak melebihi 30% daripada jumlah
hari praktikum ialah :
·
Pelajar jatuh sakit atau cedera dan
disahkan oleh pegawai perubatan
·
Menjadi saksi atau terlibat dalam
perbicaraan kes mahkamah
·
Keluarga terdekat meninggal dunia
dengan disertakan sijil kematian
·
Peristiwa di luar jangkaan atau hal-hal
kecemasan
·
Sebab-sebab lain yang diberi kebenaran
oleh Pengarah IPGM
(c)
Tindakan bagi kehadiran yang kurang
daripada 100% “dengan kebenaran”
adalah seperti ditunjukkan dalam Jadual 3.2.
Kehadiran Praktikum
|
Tindakan
|
90% ke atas
|
JKIAPIPGM akan menentukan sama ada pelajar perlu melengkapkan kehadiran praktikum atau
tidak.
|
70% - 89.9%
|
Pelajar wajib melengkapkan kehadiran praktikum.
|
Kurang daripada 70%
|
Pelajar wajib mengulang keseluruhan praktikum.
|
Jadual 3.2: Tindakan Bagi Kes Kehadiran
Praktikum Kurang Daripada 100%
(d)
Kehadiran praktikum yang kurang
daripada 100% tanpa sebab atau tanpa kebenaran, kesnya akan dirujuk kepada
pihak berkuasa tatatertib IPGM untuk diambil tindakan.
6. PENANGGUHAN PRAKTIKUM
(a)
Penangguhan
praktikum tertakluk kepada keputusan yang dibuat oleh Pengarah Pendidikan Guru.
Permohonan penangguhan hendaklah dibuat kepada Pengarah IPGM.
(b)
Penangguhan
praktikum tidak boleh melebihi satu tahun selepas tamat tempoh pengajian atau
tertakluk kepada keputusan Senat IPGM Induk.
(c)
Penangguhan
praktikum tidak menghalang seseorang pelajar untuk meneruskan pengajian dan
praktikum pada semester yang berikutnya.
(d)
Praktikum
yang tertangguh perlu disempurnakan sebelum pelajar menjalani internship.
(e)
Pelajar
mesti melaporkan diri ke institut asal mereka selepas tamat tempoh penangguhan yang dipohon untuk
meneruskan praktikum.
(f)
Pelajar
tidak dibenarkan bertukar pusat latihan dan diletakkan di bawah bimbingan dan
penyeliaan IPGM asal masing-masing kecuali mendapat kelulusan Pengarah
Pendidikan Guru.
6.
KES GAGAL PRAKTIKUM
(a)
Pelajar yang gagal praktikum perlu disahkan
oleh Jawatankuasa Induk Amalan Profesional Institut Pendidikan Guru Malaysia (JKIAPIPGM).
(b) Pelajar
yang gagal praktikum diberi peluang mengulang sekali sahaja bagi setiap
peringkat praktikum.
8. SYARAT TAKSIRAN PRESTASI PELAJAR DALAM PRAKTIKUM
(a)
Asas taksiran untuk menetapkan
prestasi pelajar adalah berdasarkan kepada bimbingan dan penilaian formatif dan
sumatif.
(b)
Penilaian formatif dibuat secara
berterusan oleh guru pembimbing dan pensyarah pembimbing dengan menggunakan borang
bimbingan (PR1).
(c)
Pensyarah pembimbing dan guru
pembimbing akan membuat rumusan prestasi pelajar dengan menggunakan Borang Penilaian
Prestasi (PR2).
(d)
Penilaian prestasi pelajar dalam praktikum
dibuat berasaskan kepada komponen-komponen
yang dinyatakan dalam Jadual 3.3.
Komponen
Penilaian
|
Rujukan
|
Wajaran
|
1. Kemahiran Interpersonal
dan Intrapersonal
|
Portfolio dan perbincangan dengan
pihak sekolah
|
10%
|
2.
Pengetahuan tentang
Mata Pelajaran
|
Portfolio
|
10%
|
3. Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Portfolio
|
30%
|
4. Komunikasi
|
Porfolio
|
10%
|
5. Pengurusan Bilik Darjah
|
Portfolio
|
10%
|
6. Penilaian
|
Porfolio dan buku kerja murid
|
10%
|
7. Kokurikulum
|
Portfolio
|
10%
|
8. Peranan-peranan Lain
|
Portfolio dan hasil kerja pelajar
|
10%
|
Jumlah
|
100%
|
Jadual 3.3: Komponen Penilaian Praktikum
9. WAJARAN PENILAIAN PRAKTIKUM
9.1 Penilaian
bagi setiap peringkat praktikum dibuat berdasarkan mata pelajaran major,
elektif 1 dan elektif 2. Setiap mata pelajaran mempunyai wajaran yang berbeza.
9.2 Wajaran
markah bagi setiap peringkat praktikum juga adalah berbeza.
9.3 Markah
keseluruhan praktikum dalam komponen amalan profesional ialah 80%. (Rujuk Jadual 3.4)
Praktikum
|
Tempoh
(minggu)
|
Bidang
|
Wajaran
|
Wajaran
Dalam Amalan Profesional
|
Praktikum 1
|
4
|
Major
|
100%
|
100%
|
Praktikum 2
|
8
|
Major
|
70%
|
100%
|
Elektif 1
|
30%
|
|||
Praktikum 3
|
12
|
Major
|
70%
|
100%
|
Elektif 2
|
30%
|
Jadual 3.4: Wajaran Penilaian Praktikum
LAMPIRAN
2
LAMPIRAN 2-1
GURU PEMBIMBING SEBAGAI MENTOR
1. Pendahuluan
Pementoran ialah
satu program sokongan untuk peningkatan profesional guru-guru. Pendedahan melalui program ini membolehkan
guru mengukur kemampuan refleksi secara praktik. Ini akan menjadikan mereka lebih prihatin
terhadap keperluan penilaian kendiri ke atas kemahiran dan sikap yang ada pada
diri masing-masing. Pendekatan ini
akan dapat membantu peningkatan dalam proses pencerapan klinikal dan penilaian
kendiri di kalangan guru pembimbing dan pelajar. Oleh itu,
guru pembimbing merupakan kumpulan sokongan yang perlu membimbing
pelajar menimba ilmu, kemahiran dan pengalaman masing-masing secara bersama.
2. Objektif
2.1 Membentuk
asas pementoran untuk memberi sokongan semasa amalan profesional.
2.2 Membentuk
permuafakatan dan perkongsian pintar antara sekolah dan institut perguruan.
3. Tanggungjawab Mentor
3.1 Rancangan
Pembinaan Individu (Individual
Development Plan)
Kaunseling dan
bimbingan yang spesifik diperlukan daripada guru pembimbing bagi tujuan
pembinaan pengalaman dan mengukuhkan kecekapan pelajar.
3.2 Mentoring
dan Maklum Balas
Guru pembimbing
mesti berperanan secara aktif dalam memantau kemajuan dan prestasi pelajar
(mentee). Sesi maklum balas dan refleksi
yang lebih konsiten perlu diadakan bagi merenung dan mengkaji semula Rancangan
Pembinaan Individu. Pemerhatian klinikal
hendaklah sentiasa dijalankan dan penilaian formatif diambil kira dalam setiap
perbincangan.
3.3 Penasihat
Strategi Kerjaya
Guru pembimbing
memberi bimbingan secara umum yang berkaitan dengan peluang-peluang yang ada
dalam organisasi dan latar belakang kerjaya serta syarat yang diperlukan untuk
meningkatkan potensi dan prestasi seseorang pelajar. Guru pembimbing dengan pengalaman yang luas
tentang sejarah dan budaya persekitaran sekolah merupakan individu yang paling
layak untuk membantu pelajar belajar mengenai kehidupan di sekolah dan dalam
blilik darjah.
3.4 Pembimbing
dalam Bilik Darjah
Mentor ini akan
dilihat sebagai seorang pembimbing, model, pemberi penjelasan dan memberi
“resipi” untuk membantu para pelajar.
Dengan bimbingan melalui latihan-latihan yang lebih praktikal dan
sistematik pelajar akan belajar mengambil alih tugas dan tanggungjawab guru
bilik darjah. Mentoring akhirnya
menggerakkan pelajar ke arah suatu kefahaman yang lebih mendalam mengenai cara
mengajar supaya dapat dipastikan yang pembelajaran telah berlaku dalam bilik
darjah. Cara ini mereka akan dipandu ke
arah perubahan, pertumbuhaan dan perkembangan sebagai seorang guru.
3.5 Sponsoring
dan Pengantaraan
Guru pembimbing
merupakan penyedia hala tuju dan membantu menyusun tugasan membina secara
berterusan dan mempromosikan tanggungjawab.
Sebarang perhubungan yang saling menyokong memerlukan perhatian yang aktif
oleh kedua pihak. Pelajar perlu mendapatkan
bimbingan, nasihat, bersikap terbuka kepada sebarang pandangan dan cadangan
guru pembimbing di samping sentiasa bersedia
berkongsi masalah dan maklumat secara profesional.
4. Prinsip Bimbingan
4.1 Mendengar
lebih daripada bercakap.
4.2 Mencelah
hanya apabila perlu.
4.3 Kolaboratif
(membangkitkan isu dan mengembangkan daya penyelesaian masalah)
4.4 Komitmen
kepada perkembangan berterusan.
4.5 Belajar
mengajar menerusi inkuiri penemuan dan refleksi.
4.6 Menggunakan
pengalaman mengajar pelajar.
4.7 Bersifat
menyokong dan bukan menyerah.
4.8 Kesedaran
dan amalan nilai-nilai asas (amanah, kasih sayang, kerajinan dll).
LAMPIRAN 2-2
PENGAJARAN
BERPASANGAN
1. Konsep
Satu strategi yang melibatkan dua orang
pelajar bekerjasama merancang pengajaran dan pembelajaran, memerhati pengajaran
rakan sebaya dan memberi maklum balas tentang persediaan dan
penyampaian pelajaran semasa amalan profesional.
2. Objektif
Melalui
pengajaran berpasangan pelajar dapat:
2.1. mewujudkan
kerjasama dalam kalangan pelajar secara formal berasaskan ungkapan “ two heads are better than one ”.
2.2. berfikir
dan berbincang mengenai teknik pengajaran dan pembelajaran, cara-cara
meningkatkan pembelajaran murid dan perkara-perkara lain yang berkaitan dengan
tugas mereka.
2.3. berlatih dan mencuba pelbagai kemahiran
mengajar.
2.4. mengkaji
kelemahan pengajaran dan pembelajaran mereka dan berikhtiar mencari jalan untuk
mengatasinya.
2.5. memerhati
pengajaran orang lain dan membina kemahiran memerhati serta menilai.
2.6. meningkatkan kreativiti.
3. Garis
Panduan
3.1. Pengajaran berpasangan mengandungi
ciri-ciri berikut:
3.1.1. Peringkat-peringkat perkembangan kemahiran:
a) Pengurusan
bilik darjah dan merancang persediaan mengajar.
b) Kemahiran mengajar
c) Menganalisis
dan mengkaji semula kemahiran mengajar serta mencuba pendekatan, strategi,
kaedah dan teknik yang berlainan
3.1.2. Proses pembelajaran berlaku melalui:
a) perbincangan
b) pemerhatian dan
c) maklum balas
3.1.3. Jenis-jenis interaksi:
a) “Tandem”:
proses dalam aktiviti pengajaran berpasangan iaitu dua orang pelajar bersama-sama merancang dan
mengajar sesuatu pelajaran.
b) “Berpasukan”
: proses interaksi dalam aktiviti pengajaran berpasangan iaitu dua orang
pelajar bersama-sama merancang pengajaran tetapi mengajar berasingan.
c) “Individu”
: proses interaksi dalam aktiviti pengajaran berpasangan iaitu dua orang
pelajar berbincang bersama tetapi menyediakan pelajaran dan mengajar
berasingan.
3.2. Pengajaran
berpasangan hendaklah dijalankan sekurang-kurangnya 2 kali semasa Praktikum 1.
3.3. Pelaksanaan
pengajaran berpasangan adalah tertakluk kepada pertimbangan pihak Unit Praktikum.
3.4. Penyeliaan pengajaran berpasangan tidak
diberikan gred.
4. Perkara-perkara
Yang Diberi Perhatian Dalam Pengajaran Berpasangan
4.1. Pensyarah
perlu menyedarkan pelajar bahawa percanggahan idea perlu diatasi secara
profesional.
4.2. Pelajar
dikehendaki menetapkan masa dan kelas di mana pengajaran berpasangan akan
dijalankan.
4.3. Guru
pembimbing/pensyarah pembimbing memastikan pengajaran berpasangan dijalankan.
4.4. Pelajar
diberi latihan semasa pengajaran mikro/makro.
LAMPIRAN 2-3
PENULISAN
JURNAL
1. Konsep
Satu bentuk penulisan ilmiah yang berterusan mengenai sesuatu peristiwa,
masalah, pencapaian atau bidang yang
perlu diberi penekanan oleh pelajar sendiri berkaitan dengan pengalaman semasa
menjalani praktikum di sekolah atau semasa melaksanakan sesuatu tugas. Jurnal
bertujuan membantu pelajar merenung, menilai dan menjadikannya sebagai asas
untuk mengambil tindakan susulan bagi menyelesaikan sesuatu
masalah/meningkatkan lagi keberkesanan
mengikut jangka masa yang ditetapkan sendiri.
2. Objektif
Pelajar dapat:
2.1 menyimpan
catatan reflektif penglibatannya di sekolah semasa praktikum untuk dijadikan
renungan
2.2 menilai
semula keberkesanan tugas dan tanggungjawab yang telah dijalankannya
2.3 menjadikannya
sebagai asas/panduan untuk tindakan susulan bagi menyelesaikan masalah yang
difokuskan dan seterusnya meningkatkan lagi keberkesanannya melalui
penambahbaikan, kreativiti dan inovasi secara berterusan
.
2.4 meningkatkan
kepekaannya terhadap tugas sebenar guru profesional yang
sentiasa berusaha meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
serta perkembangan murid.
2.5 menjadikan
hasil penulisan/dapatan jurnal sebagai bahan perbincangan dengan pensyarah
penyelia/guru pembimbing bagi meningkatkan tahap profesionalisme keguruannya
2.6 meningkatkan
tahap dan amalan refleksi yang bersifat reflektif bagi menjana pemikiran kritis
dan analitikal
2.7 meningkatkan
kemahiran profesionalismenya
3. Garis
Panduan
3.1 Peserta
kursus dikehendaki menulis dan menyimpan jurnal sepanjang praktikum.
3.2 Penulisan hendaklah difokuskan kepada satu sahaja peristiwa, masalah,
pencapaian atau aspek-aspek penting/kritikal yang dialami semasa praktikum.
3.3 Aspek yang difokus hendaklah dianalisis secara
terperinci, mengandungi pandangan,
cadangan.dan tindakan susulan.
3.4 Fakta-fakta
perlu disokong dengan penulisan lampau (literature review) supaya setiap
masalah, cadangan dan langkah-langkah yang dijalankan lebih objektif dan berkesan.
3.5 Satu
jangka masa ditetapkan untuk melaksanakan cadangan-cadangan mengatasi masalah
yang telah difokuskan.
3.6 Pelajar
dikehendaki mengumpul data dengan membuat catatan bagi mengesan kemajuan
tindakan susulan yang telah dicatatkan.
3.7 Gunakan
jurnal sebagai saluran merenung kembali tugas pelajar sebagai guru profesional.
3.8 Pelajar
diminta membawa jurnal yang lengkap dan kemas kini sepanjang masa praktikum
untuk disemak oleh pembimbing.
4. Perkara-perkara Yang Perlu Diberi
Perhatian Dalam Penulisan Jurnal
4.1. Bimbingan
perlu diberi oleh pensyarah penyelia dan guru pembimbing untuk memastikan
perkara-perkara yang relevan dan kritikal sahaja dicatatkan.
4.2.
Kandungan jurnal mesti
dibincang bersama antara pelajar, pensyarah penyelia dan guru pembimbing.
|
SENARAI SEMAK PENULISAN JURNAL
TAJUK/FOKUS/ISU : _________________________________________
BIL.
|
PERKARA
|
STATUS
|
CATATAN
|
|
|
Tiada
|
|||
1.
|
|
|
|
|
2.
|
Perkembangan/Isu
/Peristiwa/ Masalah/Yang Difokuskan Relaven/Sesuai.
|
|
|
|
3.
|
Isu/
Masalah/Peristiwa Yang Difokuskan
Dianalisis Secara Terperinci.
|
|
|
|
I. Mengenal Pasti Punca/ Sebab Isu/ Masalah
/Peristiwayang Difokuskan.
|
|
|
|
|
II. Mengenal Pasti Kemungkinan Penyebab
Kepada Isu/Masalah.
|
|
|
|
|
III.
Mengenal Pasti Kelemahan Isu/ Masalah /Peristiwayang Difokuskan.
|
|
|
|
|
IV. Mengenal
Pasti Kekuatan Isu/Masalah /Peristiwayang Difokuskan.
|
|
|
|
|
V.
Meramal Kesan Dan Akibat Isu/Masalah/Peristiwayang Difokuskan.
|
|
|
|
|
4.
|
Kajian Lampau
Yang Berkaitan Isu/Masalah (Literature Review)
|
|
|
|
I. Sesuai/Releven Dengan Isu
|
|
|
|
|
II. Mencukupi
|
|
|
|
|
III.
|
|
|
|
|
5
|
Cadangan Dan Idea Diberikan Untuk Menyelesaikan Setiap
Punca/Kelemahan
|
|
|
|
IV.
Sesuai
Dan Releven
|
|
|
|
|
V.
Kritis/Kreatif
|
|
|
|
BIL.
|
PERKARA
|
STATUS
|
CATATAN
|
|
|
Tiada
|
|||
6
|
Tempoh masa ditetapkan untuk
menyelesaikan isu/masalah yang dikenal pasti.
|
|
|
|
7.
|
Tindakan Susulan Dirancang Untuk
Dilaksanakan Bagi Menyelesaikan
Isu/Masalah. Yang Dikenal pasti.
I. Pelan
Tindakan/Jadual Kerja /Senarai Semak Disediakan.
|
|
|
Sila rujuk
bukti di dalam fortfolio pelajar
|
II. Rujukan
– pembacaan/internet/perbincangan dll.
|
|
|
Sila rujuk
bukti di dalam fortfolio pelajar
|
|
8.
|
Pelaksanaan Terhadap Langkah-
langkah Penambahbaikan Dijalankan.
I. Tempoh
masa yang ditetapkan sesuai.
|
|
|
Sila rujuk
bukti di dalam fortfolio pelajar
|
II.
Keberkesanan
Langkah Yang Dicadangkan.
|
|
|
Sila rujuk
bukti di dalam fortfolio pelajar
|
|
9.
|
Kesimpulan/Refleksi
I. Menilai semula kesan dari
tindakan/langkah yang telah dijalankan.
II. Halangan-halangan
yang timbul (jika ada)
|
|
|
|
SENARAI SEMAK PENULISAN JURNAL
Tandatangan Pensyarah/Guru Pembimbing
---------------------------------------------
(
)
|
SENARAI
SEMAK PORTFOLIO PRAKTIKUM
(Diisikan oleh
pensyarah pembimbing setiap kali penyeliaan)
NAMA PELAJAR : ___________________________________________
KURSUS &
OPSYEN : ____________________________________________________
BIL
|
ITEM-ITEM
|
Sila Masukkan Tarikh dan Tandakan ( √ )
atau ( X )
|
CATATAN
|
||||
|
|
|
|
|
|||
1.
|
Biodata
Guru Pelatih
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Pernyataan
Profesional
|
|
|
|
|
|
|
a) Apa Yang
Akan Dilaksanakan Semasa Praktikum.
|
|
|
|
|
|
Ditulis sebelum bermula sesi praktikum.Fokuskan satu
projek/aktiviti sahaja.
|
|
b) Apa Yang
Telah Dilalui dan dilaksanakan
Sepanjang Praktikum
|
|
|
|
|
|
|
|
c) Apa Yang Telah Dicapai Sepanjang Praktikum
|
|
|
|
|
|
Ditulis seminggu
sebelum tamat praktikum. Menilai hasil dari projek/aktiviti itu.
|
|
3.
|
Pengetahuan
Baru:
|
|
|
|
|
|
Sumber
pengetahuan berkaitan dengan masalah yang dihadapi.
|
a) Hasil
Pembacaan
|
|
|
|
|
|
Sediakan
sinopsis,peta minda bahan bacaan yang dibaca
|
|
b) Hasil
Perbincangan
|
|
|
|
|
|
|
|
c) Hasil Kajian Kes
|
|
|
|
|
|
Rumusan/Dapatan
|
|
d) Hasil Pemerhatian
|
|
|
|
|
|
Rumusan/Dapatan
|
|
4.
|
Refleksi
Bagi Setiap Aktiviti/Tugas Yang Telah Dijalankan
|
|
|
|
|
|
Pelajar dimestikan mengamalkan pemikiran reflektif
setiap masa.
|
a) Pengajaran
dan Pembelajaran
|
|
|
|
|
|
Semak RPH setiap hari – gunakan format refleksi P&P.
|
|
b) Tugas-tugas khas
|
|
|
|
|
|
|
|
c) Peristiwa Yang Terlibat
|
|
|
|
|
|
||
d) Pengalaman Tertentu
|
|
|
|
|
|
||
5.
|
Tindakan–tindakan
Hasil Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Harian/Tugas/Aktiviti/Jurnal
|
|
|
|
|
|
Pelajar
melaksanakan tindakan reflektif
selepas setiap refleksi.
|
a)
Pelan/langkah tindakan untuk
penambahbaikan
|
|
|
|
|
|
Semak pelan/langkah/ strategi yang diambil.
|
|
b)
Pelaksanaan penambahbaikan
|
|
|
|
|
|
Semak bukti-bukti pelan/langkah/strategi telah dilaksanakan.
|
|
c) Penilaian/Refleksi
|
|
|
|
|
|
Rumusan/Kesimpulan/Hasil
|
|
6.
|
Hasil Kerja Harian Guru Pelatih
|
|
|
|
|
|
|
a) Catatan,
lakaran, draf awal
|
|
|
|
|
|
Semak sebagai bahan bukti hasil yang telah dibuat
dan digunakan dalam pengajaran
|
|
b) Koleksi
Hasil Kerja Akhir
|
|
|
|
|
|
||
i.
Bahan
Bantu Mengajar
|
|
|
|
|
|
||
ii.
Modul
|
|
|
|
|
|
||
iii. Perisian – Digital, Video dan Audio
|
|
|
|
|
|
||
iv. Pengurusan Grafik
|
|
|
|
|
|
||
c) Koleksi Hasil Terbaik Guru Pelatih
|
|
|
|
|
|
Dibuktikan
kekuatan dan keberkesanan hasil tersebut.
|
SENARAI SEMAK PORTFOLIO PRAKTIKUM
BIL
|
ITEM-ITEM
|
Sila Masukkan Tarikh dan Tandakan ( √ ) atau ( X )
|
CATATAN
|
||||
|
|
|
|
|
|||
7.
|
Inovasi
Pedagogi:
|
|
|
|
|
|
Menggalak kreativiti, ciptaan dan penemuan baru oleh
pelatih.
|
I. Kaedah/Teknik/Strategi
|
|
|
|
|
|
||
Ii. Bahan Bantu
Mengajar
|
|
|
|
|
|
||
8.
|
Teori
Sendiri Yang Dibina Hasil Pengalaman Yang Dilalui Sepanjang Praktikum
|
|
|
|
|
|
Bukti-bukti melalui catatan & data, yang
dianalisis.
|
9.
|
Ilmu Binaan Sendiri Yang Terbentuk Hasil Teori Yang
Diuji Dan Dibuktikan Secara Saintifik.
|
|
|
|
|
|
Bukti-bukti melalui catatan & data, yang
dianalisis.
|
10.
|
Bukti-Bukti/Dokumen
Yang Menunjukkan Proses Melaksanakan Sesuatu Tugas:
|
|
|
|
|
|
|
A)
|
|
|
|
|
|
|
|
B) Proses Kolaborasi/Bimbingan
|
|
|
|
|
|
|
|
C) Senarai
Semak/ Soal Selidik
|
|
|
|
|
|
|
|
D) Laporan Pencapaian/Prestasi
|
|
|
|
|
|
|
|
E) Surat/Sijil Penghargaan
|
|
|
|
|
|
|
|
F) Artikel / Esei
|
|
|
|
|
|
|
|
G) Jadual Kerja
|
|
|
|
|
|
|
|
H) Gambar /Foto
Aktiviti/ Tugas Yang Telah Dijalankan.
|
|
|
|
|
|
|
|
11
|
Pengajaran
Berpasangan
|
|
|
|
|
|
Semak bukti-bukti spt RPH, sukatan pelajaran,
refleksi dll.
|
A) Perancangan
|
|
|
|
|
|
||
B) Pelaksanaan
|
|
|
|
|
|
||
C) Refleksi/Laporan
|
|
|
|
|
|
||
12.
|
Penilaian
Pengajaran & Pembelajaran
|
|
|
|
|
|
|
A) Formatif
Bersifat Diagnostik
|
|
|
|
|
|
Setiap
kemahiran/topik yang diajar.
|
|
B) Sumatif
|
|
|
|
|
|
Ujian
bulanan
|
|
C) Jadual Penentu Ujian (JPU)
|
|
|
|
|
|
Setiap ujian ditadbirkan.
|
|
D) Panduan Memberi Markah (PMM)
|
|
|
|
|
|
|
|
13.
|
Salinan Borang Penyeliaan Dan Bimbingan Pensyarah &
Guru Pembimbing (Borang PR1)
|
|
|
|
|
|
|
14.
|
Penglibatan
Kokurikulum
|
|
|
|
|
|
|
A)
|
|
|
|
|
|
|
|
B) Jadual Kerja/Rancangan Aktiviti Sepanjang Praktikum
|
|
|
|
|
|
Semak jadual/rancangan aktiviti yang disediakan.
|
|
C) Refleksi Setiap Kali Tugas
|
|
|
|
|
|
Gunakan
format yang disediakan
|
|
D) Penilaian
|
|
|
|
|
|
Setiap
kemahiran yang diajar
|
Tandatangan
Pensyarah Pembimbing
(
)
LAMPIRAN 2-4
GARIS PANDUAN PELAKSANAAN KOKURIKULUM DI SEKOLAH
1.
Sukan dan Permainan
(i)
Melibatkan diri dalam pengajaran dan persiapan pasukan
(ii)
Membantu Guru Penasihat melatih kumpulan/pasukan dalam
pertandingan
(iii)
Membantu Guru Penasihat dalam satu pertandingan yang
dirancang seperti pertandingan antara kelas, sekolah atau karnival
(iv)
Pelajar dikehendaki membuat laporan aktiviti kokurikulum
yang dikendalikan dalam portfolio sepanjang amalan profesional.
2.
Unit Beruniform
(i)
Melibatkan
diri dalam satu unit beruniform yang diikuti oleh pelajar semasa di IPGM
(ii)
Membantu
guru penasihat dalam latihan atau perjumpaan kokurikulum unit beruniform di
sekolah
(iii)
Membantu
guru penasihat merancang dalam menjayakan
perkhemahan/kursus/latihan/lawatan/projek
(iv)
Membantu
penubuhan atau kegiatan yang akan dibuat oleh pihak sekolah (jika perlu)
(v)
Menyelesaikan
kerja atau tugasan mengikut kurikulum unit beruniform yang diikuti di IPGM
(jika belum selesai)
(vi)
Pelajar
dikehendaki membuat laporan kokurikulum yang dikendalikan dalam portfolio
sepanjang amalan profesional.
3.
Aktiviti-aktiviti Tambahan
Sekiranya pelajar disahkan melibatkan
diri dengan cemerlang dalam aktiviti-aktiviti tambahan kokurikulum di peringkat
sekolah/daerah/negeri dalam bidang persatuan/sukan/permainan/unit beruniform
seperti di bawah, pelajar berkenaan boleh diberi penilaian pada Tahap 5.
(i)
Merentasi
desa
(ii)
Jogathon
(iii)
Hari Terbuka/Hari
Ibu Bapa
(iv)
Pasar Ria
(v)
Sukaneka
dan sebagainya
(vi)
Lain-lain
aktiviti
LAMPIRAN 2-4A
LAPORAN AKTIVITI KOKURIKULUM
MINGGU KE- .........
Nama Pelajar:
_____________________________________________________________________
Jenis Persatuan/Sukan/Unit Beruniform:
________________________________________________
Tarikh: ________________________ Masa: __________________________________________
Tempat:
_________________________________________________________________________
Nama Guru Penasihat GERKO:
______________________________________________________
Bilangan Pelajar:
__________________________________________________________________
Aktiviti/aspek kemahiran yang dijalankan yang merangkumi kepimpinan,
kepengurusan, kejurulatihan dan kepegawaian:
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Aspek yang dibimbing oleh Guru Penasihat/Pensyarah
Pembimbing/Guru Pembimbing:
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Refleksi:
_________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
___________________________
____________________________________
T. Tangan Pelajar T.Tangan Guru /Pensyarah
Pembimbing
LAMPIRAN 2-5
PENCERAPAN
KLINIKAL
1. Konsep
Pencerapan klinikal merupakan proses
penyeliaan yang merangkumi prapemerhatian, pemerhatian pengajaran secara
langsung, pengumpulan data dari pemerhatian, penganalisisan tingkah laku
mengajar dan aktiviti untuk meningkatkan mutu pengajaran.
2. Objektif
Pensyarah pembimbing, guru pembimbing
dan pelajar bersama-sama berusaha:
(i) memperbaiki
kelemahan pengajaran/pembelajaran,
(ii) memperkembangkan
potensi dan kemahiran
3.
Lingkaran Pencerapan Klinikal
A. SIDANG
PRAPEMERHATIAN
menjalinkan perhubungan
menentukan strategi pengajaran dan
pembelajaran
meramalkan hasil pembelajaran
menentukan fokus pemerhatian
|
B. PEMERHATIAN
memerhati pengajaran guru
membuat catatan
membuat huraian
|
E. ANALISIS SIDANG
PASCA
PEMERHATIAN
membuat refleksi dan menganalisis sidang
pasca pemerhatian
|
C. ANALISIS
mengkategorikan
data
menentukan strategi sidang pasca
pemerhatian
memikirkan soalan yang akan dikemukakan
kepada pelajar
|
D. SIDANG PASCA
PEMERHATIAN
berbincang berdasarkan data
membuat
kesimpulan
mengenal pasti
strategi seterusnya
|
4. Langkah-Langkah Dalam Pencerapan Klinikal
A. Sidang Prapemerhatian
Peringkat ini
bertujuan mewujudkan kefahaman yang menyeluruh (kerangka mental) dan
langkah-langkah (prosedur) bagi setiap peringkat pencerapan yang akan
berlaku. Pembimbing perlu berusaha
menjalinkan perhubungan dan menyakinkan pelajar bahawa tujuannya adalah untuk
membantu beliau dalam aspek-aspek profesional. Peringkat ini juga digunakan
untuk menentukan fokus pemerhatian yang dipersetujui bersama.
B. Pemerhatian
Dalam peringkat
ini pembimbing memerhati pengajaran yang disampaikan oleh pelajar dan membuat
catatan (data). Pembimbing juga menyediakan huraian data bagi membantunya
semasa sesi bimbingan. Pemerhatian dilakukan sepanjang waktu pengajaran bagi
mata pelajaran berkenaan.
C. Analisis
Langkah ini
melibatkan pensyarah pembimbing/guru pembimbing dan pelajar dengan tujuan:
(i) menjelaskan
apa yang telah dicatat semasa pemerhatian dengan memberi fokus kepada apa yang
telah dipersetujui.
(ii) merancang strategi pencerapan yang akan
dikendalikan.
Pembimbing
mengkategorikan data, menyediakan strategi tindakan sidang pasca pemerhatian,
soalan dan kesimpulan.
D. Sidang
Pasca Pemerhatian
Dalam sidang ini
pensyarah pembimbing/guru pembimbing berbincang dengan pelajar tentang
pengajaran dengan
- merujuk
kepada perkara-perkara (episod-episod) tertentu dalam pelajaran.
- mencari penerangan atau penjelasan.
- mengenal pasti alternatif.
E. Analisis
Sidang Pasca Pemerhatian
Langkah ini
melibatkan pensyarah pembimbing/guru pembimbing menganalisis sidang pasca
pemerhatian bagi mengkaji semula strategi pencerapan dan membuat penilaian
kendiri.
LAMPIRAN 2-6
Borang PR1
BORANG BIMBINGAN PRAKTIKUM
Nama Pelajar : _________________________________ No. K.P.: __________________
Kursus :
__________________________
Ambilan: _________________________
(bulan
– tahun)
Pengkhususan/Major: _______________________________________________________
Praktikum (Tandakan þ):
Praktikum 1
Praktikum 2 Praktikum 3
Sekolah : ________________________________________________________________
Mata Pelajaran : _______________________ Tajuk : ____________________________
Tahun : ___________
Tarikh : ____________ Masa : _______ Penyeliaan Ke: ______
Petunjuk
Tahap
(Sila bulatkan angka yang berkenaan)
Tahap 1: Terdapat banyak kelemahan yang perlu diberi perhatian.
Tahap 2: Terdapat beberapa kelemahan yang perlu diberi perhatian
Tahap 3: Pencapaian sederhana, masih perlu peningkatan
Tahap 4: Baik dalam banyak aspek
Tahap 5: Amat baik, cemerlang dalam banyak aspek
BORANG
BIMBINGAN PRAKTIKUM (PR1)
Komponen
|
Aspek
|
Tahap
|
Ulasan
|
|
|
|
|
|
a. Hasil pembelajaran
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
b. Isi pelajaran
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
(A)
|
c. Strategi pengajaran
pembelajaran
|
1 2
3 4 5
|
|
PERANCA-
|
|
|
|
NGAN
|
d. Sumber
pengajaran pembelajaran
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
e. Penerapan nilai
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
f. Unsur
kemahiran berfikir (KB)
|
1
2 3 4
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. Permulaan
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
b. Perkembangan
pengajaran
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
(B)
|
c. Pengurusan bilik
darjah
|
1 2
3 4 5
|
|
PELAKSA-
|
|
|
|
NAAN
|
d. Komunikasi
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
e. Kualiti
pembelajaran
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
f. Penutup
|
1 2
3 4
5
|
|
|
|
|
|
|
g. Pencapaian hasil
pembelajaran
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
h. Aplikasi nilai
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(C)
|
a. Pemikiran reflektif
|
1 2
3 4 5
|
|
AMALAN
|
|
|
|
REFLEKSI
|
b. Catatan
reflektif
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
c. Pembinaan
portfolio
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. Penampilan diri
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
(D)
|
b. Keprihatinan
|
1 2
3 4 5
|
|
SIKAP
|
|
|
|
DAN
|
c. Pekerti
|
1 2
3 4 5
|
|
SAHSIAH
|
|
|
|
|
d. Sifat Profesional
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
(E)
|
|||
ULASAN
KESELURUHAN:
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
......................................................................................... ………………………………
Tandatangan Pensyarah
Pembimbing/Guru Pembimbing (Tandatangan Pelajar)
(Nama: )
|
Borang PR1/P
BORANG PENILAIAN PRAKTIKUM 1
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN
(Dilengkapkan bersama oleh pensyarah dan guru pembimbing)
Nama Pelajar : _________________________________ No. K.P.: __________________
Kursus :
__________________________
Ambilan: _________________________
(bulan
– tahun)
Pengkhususan/Major: _____________________________________________________
Sekolah :
________________________________________________________________
Mata Pelajaran : ____________________________ Tajuk : ______________________
Tahun : ___________
Tarikh : ____________ Masa :
___________________________
( Perhatian: Borang ini digunakan pada penyeliaan akhir
Praktikum I sahaja)
Petunjuk Tahap
(Sila bulatkan angka yang berkenaan)
Tahap 1: Terdapat banyak kelemahan yang perlu diberi perhatian.
Tahap 2: Terdapat beberapa kelemahan yang perlu diberi perhatian
Tahap 3: Pencapaian sederhana, masih perlu peningkatan
Tahap 4: Baik dalam banyak aspek
Tahap 5: Amat baik, cemerlang dalam banyak aspek
Tahap
|
Peratus 10%
|
Peratus 20%
|
Peratus 30%
|
Peratus 40%
|
1
2
3
4
5
|
0
– 2.0
2.1
– 4.0
4.1
– 6.0
6.1
– 8.0
8.1
– 10.0
|
0
– 4.0
4.1
– 8.0
8.1
– 12.0
12.1
– 16.0
16.1
– 20.0
|
0
– 6.0
6.1 – 12.0
12.1
– 18.0
18.1
– 24.0
24.1
– 30.0
|
0
– 8.0
8.1
– 16.0
16.1
– 24.0
24.1
– 32.0
32.1
– 40.0
|
Komponen
|
Aspek
|
Tahap
|
Catatan
|
(A)
PERANCANGAN
(30 markah)
|
|
|
|
a.
Hasil pembelajaran
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
b. Isi pelajaran
|
|
|
|
|
|
|
|
c. Strategi pengajaran pembelajaran
|
|
|
|
|
|
|
|
d. Sumber pengajaran pembelajaran
|
|
|
|
|
|
|
|
e. Penerapan nilai
|
Markah =
|
|
|
|
|
|
|
f. Unsur
KBKK
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a.
Permulaan
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
b. Perkembangan pengajaran
|
|
|
|
|
|
|
|
c. Pengurusan bilik darjah
|
|
|
(B)
|
|
|
|
PELAKSANAAN
|
d. Komunikasi
|
|
|
(40 markah)
|
|
|
|
|
e. Kualiti pembelajaran
|
|
|
|
|
|
|
|
f. Penutup
|
|
|
|
|
|
|
|
g. Pencapaian hasil pembelajaran
|
Markah =
|
|
|
|
|
|
|
h. Aplikasi nilai
|
|
|
|
|
|
|
(C)
|
a.
Pemikiran reflektif
|
1 2
3 4 5
|
|
AMALAN
|
|
|
|
REFLEKSI
|
b. Catatan reflektif
|
|
|
(10 markah)
|
|
Markah =
|
|
|
c. Pembinaan portfolio
|
|
|
(D)
SIKAP
DAN
SAHSIAH
(20 markah)
|
|
|
|
a.
Penampilan diri
|
1 2
3 4 5
|
|
|
|
|
|
|
b. Keperihatinan
|
|
|
|
|
|
|
|
c. Pekerti
|
|
|
|
|
Markah =
|
|
|
d.
Sifat profesional
|
|
|
|
JUMLAH MARKAH =
(A + B + C + D) X
100 =
|
|||
ULASAN KESELURUHAN:
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Tandatangan Pensyarah
Pembimbing Tandatangan
Guru Pembimbing
.......................................................... ........................................................
(Nama: )
(Nama: )
LAMPIRAN 2-7A
PANDUAN
PENGGUNAAN BORANG PR1 dan PR1/P
1.
Borang PR1 digunakan oleh pensyarah
pembimbing dan guru pembimbing semasa menjalankan bimbingan dan penyeliaan
dalam Praktikum 1, Praktikum 2 dan Praktikum 3.
2.
Empat komponen yang mengandungi
aspek-aspek tertentu disediakan untuk fokus bimbingan. Bagi setiap aspek,
disediakan tahap untuk mengenal pasti peringkat prestasi/kecekapan pelajar.
Kriteria setiap peringkat untuk setiap aspek dihuraikan dalam lampiran ini.
3.
Borang PR1 akan digunakan sebagai bahan
rujukan untuk membuat penilaian dan
rumusan bersama pensyarah pembimbing dan guru pembimbing pada akhir setiap praktikum.
4.
Satu salinan Borang PR1 yang telah
lengkap diisi perlu diberikan kepada pelajar selepas setiap bimbingan bertujuan
memberi maklum balas dan dimasukkan dalam portfolio.
5.
Borang PR1/P digunakan untuk penyeliaan
bersama pensyarah pembimbing dan guru pembimbing pada akhir Praktikum 1 sahaja
6.
Borang PR2 digunakan untuk membuat
penyeliaan bersama pensyarah pembimbing dan guru pembimbing pada akhir Praktikum
2 dan Praktikum 3.
7.
Borang PR1/P dan Borang PR2 adalah SULIT dan tidak boleh diberi kepada
pelajar.
0 comments:
Post a Comment