PRAKTIKUM


PRAKTIKUM

1.   KONSEP

Praktikum ialah latihan praktik yang merupakan komponen wajib dalam program pendidikan guru. Praktikum memberi peluang kepada pelajar untuk mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai keguruan secara reflektif dalam situasi sebenar bilik darjah dan sekolah. Pelaksanaan program peringkat ini memberi tumpuan kepada proses pengajaran dan pembelajaran dengan bimbingan pensyarah pembimbing dan guru pembimbing  melalui perkongsian pintar dan permuafakatan antara agensi-agensi KPM.


2.    OBJEKTIF

Melalui program praktikum ini, pelajar dapat:

menyepadukan teori  dengan amali pengajaran dan pembelajaran

mengaplikasikan pelbagai strategi dan kemahiran pengajaran dan pembelajaran

mengaplikasi kemahiran mentaksir dan menilai  

merancang dan melaksanakan pengajaran dan pembelajaran secara berpasangan  dan individu

mengenal pasti dan menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran

memupuk sikap positif, meningkatkan jati diri, menghayati dan mengamalkan nilai-nilai profesionalisme kerguruan;

memperkembangkan potensi diri sebagai pendidik melalui pembinaan  portfolio dengan mengamalkan refleksi dan penilaian kendiri

mengoptimumkan kegunaan pelbagai sumber dan teknologi dalam proses pengajaran  pembelajaran

menguasai kemahiran fasilitator  dan

menguasai pelbagai strategi, perancangan dan pelaksanaan aktiviti kokurikulum.


3.    PROSEDUR PELAKSANAAN

(i)         Syarat

Pelajar dikehendaki menyempurnakan Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) mengikut struktur kursus yang telah ditetapkan bagi setiap semester. (Rujuk Jadual 3.1)


(ii)        Penempatan
a)    Penempatan pelajar dibuat secara permuafakatan  antara IPGM dan sekolah dengan persetujuan Jabatan Pelajaran Negeri (JPN).
b)    Pelajar ditempatkan di sekolah rendah.

             (iii)      Tempoh         
Tempoh pelaksanaan praktikum adalah seperti ditetapkan dalam struktur kursus. (Rujuk  Jadual 3.1)

             (iv)      Bilangan Waktu Mengajar
a)      Minimum 8 waktu mengajar seminggu

b)      Maksimum 12 waktu mengajar seminggu

c)      Pelajar major prasekolah dikehendaki mengajar 2 hari pengajaran sepenuhnya dalam seminggu.

d)      Pelajar wajib mengajar mata pelajaran major dan  satu daripada mata pelajaran elektif.

e)      Pengajaran berpasangan perlu dijalankan sekurang-kurangnya dua kali  semasa Praktikum 1.

f)       Pelajar major prasekolah perlu mengajar secara berpasangan bagi satu hari pengajaran penuh sekurang-kurangnya sekali seminggu sepanjang tempoh praktikum.

            (v)        Bilangan Penyeliaan

a)    Penyeliaan hendaklah berasaskan pencerapan klinikal.

b)    Bimbingan berterusan perlu diamalkan sepanjang praktikum.

c)    Penilaian hanya dibuat selepas bimbingan diberikan.

d)    Penyeliaan bersama antara pensyarah pembimbing dan guru pembimbing perlu dijalankan dua minggu sebelum tamat praktikum.

e)    Jadual 3.1 ialah panduan agihan penyeliaan praktikum untuk pensyarah pembimbing dan guru pembimbing. Penyeliaan perlulah melibatkan pelaksanaan aktiviti kokurikulum.

Praktikum
Mata Pelajaran
Pra penyeliaan
IPGM
Sekolah
Penyeliaan Bersama
Jumlah
Praktikum 1
(4 minggu)
Major
1
1
2
1
5
Praktikum 2
(8 minggu)
Major
1
3
4
1
9
Elektif 1

2
2
1
5
Praktikum 3
(12 minggu)
Major
1
3
4
1
9
Elektif 2

2
2
1
5
Jadual 3.1 : Agihan Penyeliaan





4.         PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB

(i)         Pelajar
  
a)              Menghadiri taklimat yang dikendalikan oleh Unit Praktikum

b)              Memahami dan berusaha mencapai matlamat dan objektif praktikum

c)              Berbincang dengan pensyarah pembimbing dan guru pembimbing untuk mencapai persefahaman tentang peranan dan tanggungjawab masing-masing semasa praktikum

d)              Membina hubungan profesional dengan pengurus sekolah, guru-guru dan staf sokongan di sekolah

e)              Menyerahkan jadual waktu, senarai tugas, takwim sekolah dan maklumat–maklumat lain kepada pensyarah major dan elektif  sebelum prapenyeliaan

f)               Mematuhi dan mengamalkan etika profesion perguruan, peraturan IPGM dan peraturan sekolah

g)              Hadir ke sekolah dan terlibat dengan aktiviti  anjuran sekolah di sepanjang tempoh praktikum

h)              Menandatangani buku rekod kehadiran pada setiap hari persekolahan

i)            Melengkapkan dan menghantarkan borang kehadiran praktikum ke Unit Praktikum pada minggu pertama setiap  bulan

j)               Mendapatkan sukatan pelajaran dan huraian sukatan pelajaran

      Membuat rancangan semester, mingguan dan harian dalam buku persediaan mengajar

      Membuat Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang lengkap mengikut format sebelum melaksanakan pengajaran

      Mendapatkan bimbingan daripada guru pembimbing semasa merancang pengajaran

      Melaksanakan pengajaran secara berpasangan pada setiap minggu dengan mempelbagaikan strategi pengajaran dan pembelajaran (Rujuk Lampiran 2-2)

      Mengamalkan penulisan jurnal reflektif berdasarkan isu atau masalah yang kritikal semasa  praktikum. Penulisan jurnal  dibuat berdasarkan tempoh masa yang diambil  bagi menyelesaikan sesuatu masalah atau isu yang difokuskan (Rujuk Lampiran 2-3 dan 2-3A)

      Melibatkan diri dan membantu pengendalian sekurang-kurangnya satu komponen kokurikulum  (Rujuk Lampiran 2-4)

      Melengkapkan, mengemaskinikan dan menyerahkan portfolio amalan profesional kepada guru pembimbing dan pensyarah pembimbing pada setiap kali bimbingan/penyeliaan dijalankan

      Mengisi Borang Refleksi Praktikum dalam minggu pertama pelajar kembali ke IPGM selepas tamat praktikum.


(ii)        Pensyarah Pembimbing

(a)          Menerima surat pelantikan sebagai pensyarah pembimbing daripada Pengarah IPGM

(b)          Menghadiri taklimat praktikum yang dikendalikan oleh Unit Praktikum

(c)          Berbincang dengan pelajar tentang urusan bimbingan dan penyeliaan praktikum

(d)          Merancang jadual bimbingan dan penyeliaan praktikum

(e)          Mengadakan perbincangan dengan pengurus sekolah dan guru pembimbing secara berterusan untuk menjalinkan hubungan profesional

(f)           Melaporkan kemajuan dan kes-kes disiplin pelajar dari semasa ke semasa kepada Unit Praktikum  

(g)          Menyemak dan membimbing pelajar dalam penulisan refleksi pengajaran, penulisan jurnal reflektif dan pembinaan portfolio praktikum dengan menggunakan senarai semak yang ditetapkan (Rujuk Lampiran 2-3 dan
            2-3A)

(h)          Menyimpan rekod dan dokumen bimbingan yang kemas kini

(i)            Memantau kehadiran, prestasi dan disiplin pelajar sepanjang tempoh praktikum

(j)            Memaklumkan dengan segera secara bertulis kes-kes khas yang memerlukan perhatian dan tindakan Unit Praktikum dengan menggunakan borang yang ditetapkan

(k)          Menyemak dan mengesahkan buku persediaan mengajar pelajar

(l)            Memberi bimbingan berasaskan prinsip-prinsip pencerapan klinikal (Rujuk (Lampiran 2-5)

(m)         Menyelia secara tersebar sepanjang tempoh praktikum mengikut jadual penyeliaan yang telah dicadangkan

(n)          Membimbing pelajar-pelajar dalam perancangan, pelaksanaan dan penilaian kokurikulum (Rujuk Lampiran 2-4) 

(o)          Bekerjasama dengan guru pembimbing dalam semua aspek pelaksanaan praktikum

(p)          Membimbing pelajar ke arah perkembangan sahsiah pendidik yang cemerlang

(q)          Melengkapkan borang bimbingan (PR1) dan menyerahkan salinan asal kepada pelajar

(r)           Pensyarah major dan elektif wajib membuat rumusan prestasi praktikum setiap pelajar bersama-sama guru pembimbing major atau elektif dengan menggunakan Borang Penilaian Prestasi (PR2)

(s)           Menyerahkan Borang Penilaian Prestasi (PR2) yang lengkap dan kemas kini kepada Ketua Unit Praktikum.


(iii)       Guru Pembimbing

(a)          Menghadiri taklimat praktikum dan kursus yang dijalankan oleh IPGM

(b)          Memahami, menghayati dan melaksanakan peranan sebagai guru pembimbing (Rujuk Lampiran 2-1)

(c)          Memberi bimbingan dan tunjuk ajar kepada pelajar dalam aspek pengajaran dan pembelajaran di dalam dan di luar bilik darjah :

-         jadual waktu
-         sukatan pelajaran, huraian sukatan pelajaran, panduan guru
-         rancangan semester dan persediaan mengajar harian
-         sumber pengajaran dan pembelajaran
-         proses pengajaran dan pembelajaran
-         pengajaran berpasangan
-         amalan pemulihan dan pengayaan di dalam pengajaran dan pembelajaran
-         teknik penyoalan
-         pentaksiran dan penilaian murid
-         pengurusan bilik darjah
-         penilaian kendiri (refleksi) dan penulisan jurnal reflektif
-         pengelolaan (perancangan, pelaksanaan dan penilaian kokurikulum)
-         hal-hal lain yang berkaitan

(d)          Memberi peluang kepada pelajar memerhati pengajaran

(e)          Menyemak, memberi ulasan bertulis dan menandatangani buku persediaan mengajar pelajar

(f)           Menyemak dan membimbing pelajar dalam penulisan refleksi pengajaran, penulisan jurnal reflektif dan pembinaan portfolio praktikum dengan menggunakan senarai semak yang ditetapkan (Rujuk Lampiran 2-3 dan
            2-3A)

(g)          Membimbing pelajar ke arah perkembangan sahsiah pendidik yang cemerlang

(h)          Menyelia pengajaran pelajar berdasarkan prinsip pencerapan klinikal dengan menggunakan borang bimbingan (PR1)

(i)            Menyimpan rekod dan dokumen bimbingan yang kemas kini

(j)            Memaklumkan kepada pengurus sekolah mengenai kemajuan pelajar dari semasa ke semasa sepanjang tempoh praktikum

(k)          Memantau kehadiran pelajar sepanjang tempoh praktikum  

(l)            Membuat laporan bertulis tentang kes-kes khas (cemerlang, gagal, masalah disiplin) pelajar kepada pihak IPGM dengan segera

(m)         Membuat rumusan prestasi praktikum pelajar bersama pensyarah pembimbing dengan menggunakan Borang Penilaian Prestasi (PR2)


(iv)       Pengurus Sekolah

(a)          Menghadiri taklimat pengurusan praktikum yang dijalankan oleh pihak IPGM

(b)          Menubuhkan Jawatankuasa Praktikum di  peringkat sekolah

(c)          Mencalonkan guru pembimbing dalam kalangan guru terlatih yang berpengalaman dan sanggup membimbing pelajar sepanjang tempoh praktikum

(d)          Memberi taklimat kepada pelajar tentang:
-         sejarah, struktur organisasi, pengurusan, peraturan, disiplin dan budaya sekolah
-         tugas dan tanggungjawab pengurus sekolah, guru penolong kanan, guru disiplin, guru panitia, guru kokurikulum, guru darjah, guru mata pelajaran, guru tugas khas dan tugas staf sokongan
-         latar belakang murid dan masyarakat setempat
-         tugas dan tanggungjawab pelajar di sekolah
-         pengelolaan gerak kerja kokurikulum
-         maklumat-maklumat lain yang berkaitan

(e)          Memberi jadual waktu dan takwim sekolah kepada pelajar

(f)           Mengawasi disiplin pelajar dan mengesahkan kehadiran mereka.

(g)          Memberitahu secara  bertulis kepada pihak IPGM tentang pelajar yang:

-       menunjukkan prestasi cemerlang
-       tidak menjalankan tugas dengan memuaskan
-       tidak hadir tanpa sebab.
-       terlibat dengan kes-kes disiplin
-       menghadapi masalah kesihatan dan kemalangan

(h)          Menyemak dan mengesahkan rancangan pengajaran pelajar

(i)            Mengesahkan kehadiran pelajar dengan menandatangani Borang Kehadiran Praktikum

(j)            Memastikan guru pembimbing memberi bimbingan dan tunjuk ajar secara berterusan kepada pelajar, berdasarkan jadual kerja penyeliaan  yang disediakan

(k)          Mengambil tahu hal-hal berkaitan dengan kebajikan pelajar

(l)            Memastikan segala proses berkaitan dengan pelaksanaan penyeliaan praktikum dilaksanakan dengan sempurna dan berkesan

(m)         Memastikan pelajar dilibatkan sebagai pembantu guru dalam salah satu komponen kokurikulum sama ada kelab/persatuan, unit beruniform atau sukan/permainan


(v)        Pasukan Pengurusan Praktikum  

(a)          Melaksanakan dasar praktikum yang diputuskan oleh BPG KPM

(b)          Merancang dan menyediakan Jadual Kerja Pelaksanaan Praktikum

(c)          Menguruskan surat pelantikan guru pembimbing dengan pihak JPN

(d)          Merancang dan menguruskan penempatan pelajar dan pensyarah pembimbing

(e)          Merancang dan menguruskan taklimat pengurusan praktikum kepada pelajar, pensyarah pembimbing dan pihak sekolah

(f)           Merancang dan menguruskan kursus pementoran untuk pensyarah pembimbing dan guru pembimbing

(g)          Memastikan kelancaran pelaksanaan program praktikum

(h)          Menguruskan pengumpulan dan penyimpanan dokumen dan rekod praktikum

(i)            Melaksanakan sesi refleksi praktikum dalam minggu pertama pelajar kembali ke IPGM

(j)            Membuat analisis dan rumusan refleksi praktikum

(k)          Menguruskan dan membentangkan keputusan praktikum untuk disahkan oleh JKIAPIPGM sebelum diserahkan kepada Unit Peperiksaan

(l)            Menyediakan dokumen dan laporan kes-kes amalan profesional untuk dibawa ke JKIAPIPGM

(m)         Menyediakan laporan tahunan praktikum untuk kegunaan IPGM

(n)          Membantu Unit Kewangan IPGM menguruskan borang tuntutan elaun guru pembimbing dan pelajar

(o)          Menyediakan Laporan Pelaksanaan Praktikum Pelajar dan menghantarkannya kepada BPG


(vi)       Jawatankuasa Induk Amalan Profesional Institut Pendidikan Guru (JKIAPIPGM)

(a)          Menentukan dasar amalan profesional dilaksanakan

(b)          Menjalankan pemantauan pelaksanaan amalan profesional

(c)          Mengendalikan kes-kes khas seperti penangguhan, melengkapkan tempoh amalan profesional, gagal dan disiplin serta mengambil tindakan sewajarnya

(d)          Mengesahkan kehadiran dan keputusan amalan profesional
           


5.         KEHADIRAN PRAKTIKUM

(a)          Pelajar diwajibkan hadir 100% semasa  praktikum

(b)          Perkara-perkara yang membolehkan pelajar tidak hadir praktikum hanya dengan kebenaran  Pengarah IPGM  tetapi tidak melebihi 30% daripada jumlah hari praktikum ialah :

·                Pelajar jatuh sakit atau cedera dan disahkan  oleh pegawai perubatan
·                Menjadi saksi atau terlibat dalam perbicaraan kes mahkamah
·                Keluarga terdekat meninggal dunia dengan disertakan sijil kematian
·                Peristiwa di luar jangkaan atau hal-hal  kecemasan
·                Sebab-sebab lain yang diberi kebenaran oleh Pengarah IPGM

(c)          Tindakan bagi kehadiran yang kurang daripada 100% “dengan kebenaran” adalah seperti ditunjukkan dalam Jadual 3.2.


Kehadiran Praktikum



Tindakan
90% ke atas
JKIAPIPGM akan menentukan sama ada pelajar perlu  melengkapkan kehadiran praktikum atau tidak.
70% - 89.9%
Pelajar wajib melengkapkan kehadiran praktikum.
Kurang daripada 70%
Pelajar wajib mengulang keseluruhan praktikum.

                  Jadual 3.2: Tindakan Bagi Kes Kehadiran Praktikum Kurang Daripada 100%


(d)          Kehadiran praktikum yang kurang daripada 100% tanpa sebab atau tanpa kebenaran, kesnya akan dirujuk kepada pihak berkuasa tatatertib IPGM untuk diambil tindakan.


6.         PENANGGUHAN PRAKTIKUM

(a)          Penangguhan praktikum tertakluk kepada keputusan yang dibuat oleh Pengarah Pendidikan Guru. Permohonan penangguhan hendaklah dibuat kepada Pengarah IPGM.

(b)          Penangguhan praktikum tidak boleh melebihi satu tahun selepas tamat tempoh pengajian atau tertakluk kepada keputusan Senat IPGM Induk.
(c)          Penangguhan praktikum tidak menghalang seseorang pelajar untuk meneruskan pengajian dan praktikum  pada semester yang berikutnya.

(d)          Praktikum yang tertangguh perlu disempurnakan sebelum pelajar menjalani internship.

(e)          Pelajar mesti melaporkan diri ke institut asal mereka selepas tamat tempoh       penangguhan yang dipohon untuk meneruskan praktikum.

(f)           Pelajar tidak dibenarkan bertukar pusat latihan dan diletakkan di bawah bimbingan dan penyeliaan IPGM asal masing-masing kecuali mendapat kelulusan Pengarah Pendidikan Guru.

6.          KES GAGAL PRAKTIKUM
(a)        Pelajar yang gagal praktikum perlu disahkan oleh Jawatankuasa Induk Amalan Profesional Institut Pendidikan Guru Malaysia (JKIAPIPGM).

(b)        Pelajar yang gagal praktikum diberi peluang mengulang sekali sahaja bagi setiap peringkat praktikum.

8.         SYARAT TAKSIRAN PRESTASI PELAJAR DALAM PRAKTIKUM
(a)          Asas taksiran untuk menetapkan prestasi pelajar adalah berdasarkan kepada bimbingan dan penilaian formatif dan sumatif.

(b)          Penilaian formatif dibuat secara berterusan oleh guru pembimbing dan pensyarah pembimbing dengan menggunakan borang bimbingan (PR1).

(c)          Pensyarah pembimbing dan guru pembimbing akan membuat rumusan prestasi pelajar dengan menggunakan Borang Penilaian Prestasi (PR2).

(d)          Penilaian prestasi pelajar dalam praktikum dibuat berasaskan kepada  komponen-komponen yang dinyatakan dalam Jadual 3.3.

Komponen Penilaian
Rujukan
Wajaran
1.  Kemahiran Interpersonal
     dan Intrapersonal
Portfolio dan perbincangan dengan pihak sekolah
10%
2.  Pengetahuan tentang 
     Mata  Pelajaran
Portfolio
10%
3.  Pengajaran dan 
     Pembelajaran
Portfolio
30%
4.  Komunikasi
Porfolio
10%
5.  Pengurusan Bilik Darjah
Portfolio
10%
6.  Penilaian
Porfolio dan buku kerja murid
10%
7.  Kokurikulum
Portfolio
10%
8.  Peranan-peranan Lain
Portfolio dan hasil kerja pelajar
10%
Jumlah
100%
Jadual 3.3: Komponen Penilaian Praktikum
9.      WAJARAN PENILAIAN PRAKTIKUM

9.1          Penilaian bagi setiap peringkat praktikum dibuat berdasarkan mata pelajaran major, elektif 1 dan elektif 2. Setiap mata pelajaran mempunyai wajaran yang berbeza.

9.2          Wajaran markah bagi setiap peringkat praktikum juga adalah berbeza.

9.3          Markah keseluruhan praktikum dalam komponen amalan profesional ialah 80%.  (Rujuk Jadual 3.4)

        
Praktikum
Tempoh
(minggu)

Bidang

Wajaran
Wajaran Dalam  Amalan Profesional
Praktikum 1
4
Major
100%
100%

Praktikum 2

8
Major
70%
100%
Elektif 1
30%

Praktikum 3

12
Major
70%
100%
Elektif 2
30%

Jadual 3.4: Wajaran Penilaian Praktikum











































 LAMPIRAN  2























LAMPIRAN 2-1

GURU PEMBIMBING SEBAGAI MENTOR

1.         Pendahuluan

Pementoran ialah satu program sokongan untuk peningkatan profesional guru-guru.  Pendedahan melalui program ini membolehkan guru mengukur kemampuan refleksi secara praktik.  Ini akan menjadikan mereka lebih prihatin terhadap keperluan penilaian kendiri ke atas kemahiran dan sikap yang ada pada diri masing-masing.    Pendekatan ini akan dapat membantu peningkatan dalam proses pencerapan klinikal dan penilaian kendiri di kalangan guru pembimbing dan pelajar.  Oleh itu,  guru pembimbing merupakan kumpulan sokongan yang perlu membimbing pelajar menimba ilmu, kemahiran dan pengalaman masing-masing secara bersama. 

2.         Objektif

2.1       Membentuk asas pementoran untuk memberi sokongan semasa amalan profesional.
2.2       Membentuk permuafakatan dan perkongsian pintar antara sekolah dan institut perguruan.

3.         Tanggungjawab Mentor

3.1       Rancangan Pembinaan Individu (Individual Development Plan)

Kaunseling dan bimbingan yang spesifik diperlukan daripada guru pembimbing bagi tujuan pembinaan pengalaman dan mengukuhkan kecekapan pelajar.

3.2       Mentoring dan Maklum Balas

Guru pembimbing mesti berperanan secara aktif dalam memantau kemajuan dan prestasi pelajar (mentee).  Sesi maklum balas dan refleksi yang lebih konsiten perlu diadakan bagi merenung dan mengkaji semula Rancangan Pembinaan Individu.  Pemerhatian klinikal hendaklah sentiasa dijalankan dan penilaian formatif diambil kira dalam setiap perbincangan.

3.3       Penasihat Strategi Kerjaya

Guru pembimbing memberi bimbingan secara umum yang berkaitan dengan peluang-peluang yang ada dalam organisasi dan latar belakang kerjaya serta syarat yang diperlukan untuk meningkatkan potensi dan prestasi seseorang pelajar.  Guru pembimbing dengan pengalaman yang luas tentang sejarah dan budaya persekitaran sekolah merupakan individu yang paling layak untuk membantu pelajar belajar mengenai kehidupan di sekolah dan dalam blilik darjah. 

3.4       Pembimbing dalam Bilik Darjah

Mentor ini akan dilihat sebagai seorang pembimbing, model, pemberi penjelasan dan memberi “resipi” untuk membantu para pelajar.  Dengan bimbingan melalui latihan-latihan yang lebih praktikal dan sistematik pelajar akan belajar mengambil alih tugas dan tanggungjawab guru bilik darjah.  Mentoring akhirnya menggerakkan pelajar ke arah suatu kefahaman yang lebih mendalam mengenai cara mengajar supaya dapat dipastikan yang pembelajaran telah berlaku dalam bilik darjah.  Cara ini mereka akan dipandu ke arah perubahan, pertumbuhaan dan perkembangan sebagai seorang guru.

3.5       Sponsoring dan Pengantaraan

Guru pembimbing merupakan penyedia hala tuju dan membantu menyusun tugasan membina secara berterusan dan mempromosikan tanggungjawab.    Sebarang perhubungan yang saling menyokong memerlukan perhatian yang aktif oleh kedua pihak.  Pelajar perlu mendapatkan bimbingan, nasihat, bersikap terbuka kepada sebarang pandangan dan cadangan guru pembimbing di samping sentiasa bersedia  berkongsi masalah dan maklumat secara profesional.

4.         Prinsip Bimbingan

4.1       Mendengar lebih daripada bercakap.

4.2       Mencelah hanya apabila perlu.

4.3       Kolaboratif (membangkitkan isu dan mengembangkan daya penyelesaian masalah)

4.4       Komitmen kepada perkembangan berterusan.

4.5       Belajar mengajar menerusi inkuiri penemuan dan refleksi.

4.6       Menggunakan pengalaman mengajar pelajar.

4.7       Bersifat menyokong dan bukan menyerah.

4.8       Kesedaran dan amalan nilai-nilai asas (amanah, kasih sayang, kerajinan dll).























LAMPIRAN 2-2

PENGAJARAN BERPASANGAN

1.         Konsep

Satu strategi yang melibatkan dua orang pelajar bekerjasama merancang pengajaran dan pembelajaran, memerhati pengajaran rakan sebaya dan memberi maklum balas tentang persediaan dan penyampaian pelajaran semasa amalan profesional.


2.         Objektif

            Melalui pengajaran berpasangan pelajar dapat:

2.1.      mewujudkan kerjasama dalam kalangan pelajar secara formal berasaskan ungkapan “ two heads are better than one ”.

2.2.      berfikir dan berbincang mengenai teknik pengajaran dan pembelajaran, cara-cara meningkatkan pembelajaran murid dan perkara-perkara lain yang berkaitan dengan tugas mereka.

            2.3.      berlatih dan mencuba pelbagai kemahiran mengajar.

2.4.      mengkaji kelemahan pengajaran dan pembelajaran mereka dan berikhtiar mencari jalan untuk mengatasinya.

2.5.      memerhati pengajaran orang lain dan membina kemahiran memerhati serta menilai.

            2.6.      meningkatkan kreativiti.


3.         Garis Panduan

            3.1.      Pengajaran berpasangan mengandungi ciri-ciri berikut:

                        3.1.1.   Peringkat-peringkat perkembangan kemahiran:

a)         Pengurusan bilik darjah dan merancang persediaan mengajar.

                                    b)         Kemahiran mengajar

c)         Menganalisis dan mengkaji semula kemahiran mengajar serta mencuba pendekatan, strategi, kaedah dan teknik yang berlainan

                        3.1.2.   Proses pembelajaran berlaku melalui:

                                    a)         perbincangan
                                    b)         pemerhatian dan
                                    c)         maklum balas


3.1.3.   Jenis-jenis interaksi:

a)         “Tandem”: proses dalam aktiviti pengajaran berpasangan iaitu  dua orang pelajar bersama-sama merancang dan mengajar sesuatu pelajaran.

b)         “Berpasukan” : proses interaksi dalam aktiviti pengajaran berpasangan iaitu dua orang pelajar bersama-sama merancang pengajaran tetapi mengajar berasingan.

c)         “Individu” : proses interaksi dalam aktiviti pengajaran berpasangan iaitu dua orang pelajar berbincang bersama tetapi menyediakan pelajaran dan mengajar berasingan.

3.2.      Pengajaran berpasangan hendaklah dijalankan sekurang-kurangnya 2 kali  semasa Praktikum 1.

3.3.      Pelaksanaan pengajaran berpasangan adalah tertakluk kepada pertimbangan pihak Unit Praktikum.  

            3.4.      Penyeliaan pengajaran berpasangan tidak diberikan gred.


4.         Perkara-perkara Yang Diberi Perhatian Dalam Pengajaran Berpasangan

4.1.      Pensyarah perlu menyedarkan pelajar bahawa percanggahan idea perlu diatasi secara profesional.

4.2.      Pelajar dikehendaki menetapkan masa dan kelas di mana pengajaran berpasangan akan dijalankan.

4.3.      Guru pembimbing/pensyarah pembimbing memastikan pengajaran  berpasangan dijalankan.

4.4.      Pelajar diberi latihan semasa pengajaran mikro/makro.                  



















LAMPIRAN 2-3
PENULISAN JURNAL

1.         Konsep

Satu bentuk penulisan ilmiah yang berterusan mengenai sesuatu peristiwa, masalah,  pencapaian atau bidang yang perlu diberi penekanan oleh pelajar sendiri berkaitan dengan pengalaman semasa menjalani praktikum di sekolah atau semasa melaksanakan sesuatu tugas. Jurnal bertujuan membantu pelajar merenung, menilai dan menjadikannya sebagai asas untuk mengambil tindakan susulan bagi menyelesaikan sesuatu masalah/meningkatkan lagi keberkesanan  mengikut jangka masa yang ditetapkan sendiri.


2.         Objektif

            Pelajar  dapat:

2.1       menyimpan catatan reflektif penglibatannya di sekolah semasa praktikum untuk dijadikan renungan

2.2       menilai semula keberkesanan tugas dan tanggungjawab yang telah dijalankannya

2.3       menjadikannya sebagai asas/panduan untuk tindakan susulan bagi menyelesaikan masalah yang difokuskan dan seterusnya meningkatkan lagi keberkesanannya melalui penambahbaikan, kreativiti dan inovasi secara berterusan
.
2.4       meningkatkan kepekaannya terhadap tugas sebenar guru profesional yang     
sentiasa berusaha meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran serta perkembangan murid.

2.5       menjadikan hasil penulisan/dapatan jurnal sebagai bahan perbincangan dengan pensyarah penyelia/guru pembimbing bagi meningkatkan tahap profesionalisme keguruannya

2.6       meningkatkan tahap dan amalan refleksi yang bersifat reflektif bagi menjana pemikiran kritis dan analitikal

2.7       meningkatkan kemahiran profesionalismenya                     


3.         Garis Panduan

3.1       Peserta kursus dikehendaki menulis dan menyimpan jurnal sepanjang praktikum.

3.2        Penulisan hendaklah difokuskan kepada satu sahaja peristiwa, masalah,   
      pencapaian atau aspek-aspek penting/kritikal yang dialami semasa  praktikum. 

3.3       Aspek  yang difokus hendaklah dianalisis secara terperinci,  mengandungi pandangan, cadangan.dan tindakan susulan.

3.4       Fakta-fakta perlu disokong dengan penulisan lampau (literature review) supaya setiap masalah, cadangan dan langkah-langkah yang dijalankan  lebih objektif dan berkesan.

3.5       Satu jangka masa ditetapkan untuk melaksanakan cadangan-cadangan mengatasi masalah yang telah difokuskan.

3.6       Pelajar dikehendaki mengumpul data dengan membuat catatan bagi mengesan kemajuan tindakan susulan yang telah dicatatkan.

3.7       Gunakan jurnal sebagai saluran merenung kembali tugas pelajar sebagai guru profesional.

3.8       Pelajar diminta membawa jurnal yang lengkap dan kemas kini sepanjang masa praktikum untuk disemak oleh pembimbing.


4.         Perkara-perkara Yang Perlu Diberi Perhatian Dalam Penulisan Jurnal

4.1.      Bimbingan perlu diberi oleh pensyarah penyelia dan guru pembimbing untuk memastikan perkara-perkara yang relevan dan kritikal sahaja dicatatkan.

4.2.        Kandungan jurnal mesti dibincang bersama antara pelajar, pensyarah penyelia dan guru pembimbing.

































CONTOH
 
                                                                                                                                                  LAMPIRAN 2-3A

SENARAI SEMAK PENULISAN JURNAL


TAJUK/FOKUS/ISU :     _________________________________________


BIL.
PERKARA
STATUS
CATATAN
Ada
Tiada
1.
Ada Isu/Peristiwa/Masalah Yang Difokuskan.



2.
Perkembangan/Isu /Peristiwa/ Masalah/Yang Difokuskan Relaven/Sesuai.



3.
Isu/ Masalah/Peristiwa  Yang Difokuskan Dianalisis Secara Terperinci.



   I.    Mengenal Pasti Punca/ Sebab Isu/ Masalah /Peristiwayang Difokuskan.



  II.    Mengenal Pasti Kemungkinan Penyebab Kepada Isu/Masalah.



 III.    Mengenal Pasti Kelemahan Isu/ Masalah /Peristiwayang Difokuskan.



IV.    Mengenal Pasti Kekuatan Isu/Masalah /Peristiwayang Difokuskan.



 V.    Meramal Kesan Dan Akibat Isu/Masalah/Peristiwayang Difokuskan.



4.
Kajian Lampau  Yang Berkaitan Isu/Masalah (Literature Review)



   I.    Sesuai/Releven  Dengan Isu



  II.    Mencukupi



 III.    Ada Sumber Rujukan



5
Cadangan Dan Idea Diberikan Untuk Menyelesaikan Setiap Punca/Kelemahan



IV.    Sesuai Dan Releven



 V.    Kritis/Kreatif





BIL.
PERKARA
STATUS
CATATAN
Ada
Tiada
6
Tempoh masa ditetapkan untuk menyelesaikan isu/masalah yang dikenal pasti.



7.
Tindakan Susulan Dirancang Untuk Dilaksanakan Bagi  Menyelesaikan Isu/Masalah. Yang Dikenal pasti.
   I.    Pelan Tindakan/Jadual Kerja /Senarai Semak Disediakan.


Sila rujuk bukti di dalam fortfolio pelajar
  II.    Rujukan – pembacaan/internet/perbincangan dll.


Sila rujuk bukti di dalam fortfolio pelajar
8.
Pelaksanaan Terhadap Langkah- langkah Penambahbaikan Dijalankan.
   I.    Tempoh masa yang ditetapkan sesuai.


Sila rujuk bukti di dalam fortfolio pelajar
  II.    Keberkesanan Langkah Yang Dicadangkan.


Sila rujuk bukti di dalam fortfolio pelajar
9.
Kesimpulan/Refleksi
   I.    Menilai semula kesan dari tindakan/langkah yang telah dijalankan.
  II.    Halangan-halangan yang timbul (jika ada)




SENARAI SEMAK PENULISAN JURNAL







Tandatangan Pensyarah/Guru Pembimbing




---------------------------------------------
(                                               )











CONTOH
 
                                                                                                                                                               LAMPIRAN 2-3B
SENARAI SEMAK PORTFOLIO PRAKTIKUM
(Diisikan oleh pensyarah pembimbing setiap kali penyeliaan)
NAMA PELAJAR           :           ___________________________________________
KURSUS & OPSYEN      :               ____________________________________________________


BIL

ITEM-ITEM
Sila Masukkan Tarikh dan Tandakan (   √   )   atau ( X )

CATATAN





1.
Biodata Guru Pelatih






2.
Pernyataan Profesional






a)   Apa Yang Akan Dilaksanakan Semasa Praktikum.





Ditulis sebelum bermula sesi praktikum.Fokuskan satu projek/aktiviti sahaja. 
b)   Apa Yang Telah Dilalui dan  dilaksanakan Sepanjang Praktikum






c)   Apa Yang Telah Dicapai Sepanjang Praktikum





Ditulis seminggu sebelum tamat praktikum. Menilai hasil dari projek/aktiviti itu.
3.
Pengetahuan Baru:





Sumber  pengetahuan berkaitan dengan masalah yang dihadapi.
a)    Hasil Pembacaan





Sediakan sinopsis,peta minda bahan bacaan yang dibaca
b)    Hasil Perbincangan






c)   Hasil Kajian Kes





Rumusan/Dapatan
d)   Hasil Pemerhatian





Rumusan/Dapatan
4.
Refleksi Bagi Setiap Aktiviti/Tugas Yang Telah Dijalankan





Pelajar dimestikan mengamalkan pemikiran reflektif setiap masa.
 a)  Pengajaran dan                Pembelajaran





Semak RPH setiap hari – gunakan format refleksi P&P.
b)  Tugas-tugas khas






c)  Peristiwa Yang Terlibat





d)  Pengalaman Tertentu





5.
Tindakan–tindakan Hasil Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Harian/Tugas/Aktiviti/Jurnal





Pelajar melaksanakan  tindakan reflektif selepas  setiap refleksi.
a)  Pelan/langkah  tindakan  untuk    penambahbaikan





Semak pelan/langkah/ strategi yang diambil.
  
    b)  Pelaksanaan penambahbaikan





Semak bukti-bukti pelan/langkah/strategi  telah dilaksanakan.
c)  Penilaian/Refleksi





Rumusan/Kesimpulan/Hasil
6.
Hasil Kerja Harian Guru Pelatih






 a)  Catatan, lakaran, draf awal







Semak sebagai bahan bukti hasil yang telah dibuat dan digunakan dalam pengajaran
b)    Koleksi Hasil Kerja Akhir





i.          Bahan Bantu Mengajar





     ii.      Modul





     iii.     Perisian – Digital,   Video dan Audio





     iv.    Pengurusan Grafik





c)   Koleksi Hasil Terbaik Guru   Pelatih





Dibuktikan kekuatan dan keberkesanan hasil tersebut.

SENARAI SEMAK PORTFOLIO PRAKTIKUM


BIL

ITEM-ITEM
Sila Masukkan Tarikh dan Tandakan ( √ )   atau ( X )

CATATAN





7.
Inovasi Pedagogi:          





Menggalak kreativiti, ciptaan dan penemuan baru oleh pelatih.
 I.  Kaedah/Teknik/Strategi





Ii.  Bahan Bantu  Mengajar





8.
Teori Sendiri Yang Dibina Hasil Pengalaman Yang Dilalui Sepanjang Praktikum





Bukti-bukti melalui catatan & data, yang dianalisis.
9.
Ilmu Binaan Sendiri Yang Terbentuk Hasil Teori Yang Diuji Dan Dibuktikan Secara Saintifik.





Bukti-bukti melalui catatan & data, yang dianalisis.
10.


Bukti-Bukti/Dokumen Yang Menunjukkan Proses Melaksanakan Sesuatu Tugas:






A)   Surat Lantikan/Arahan






B)   Proses Kolaborasi/Bimbingan






C)   Senarai Semak/ Soal Selidik






D)   Laporan Pencapaian/Prestasi






E)   Surat/Sijil Penghargaan






F)    Artikel / Esei






G)   Jadual Kerja






H)  Gambar /Foto Aktiviti/ Tugas Yang Telah Dijalankan. 






11
Pengajaran Berpasangan






Semak bukti-bukti spt RPH, sukatan pelajaran, refleksi  dll.
A)   Perancangan





B)   Pelaksanaan





C)   Refleksi/Laporan





12.
Penilaian Pengajaran & Pembelajaran






A)  Formatif  Bersifat Diagnostik





Setiap kemahiran/topik yang diajar.
B)  Sumatif





Ujian bulanan
C)  Jadual Penentu Ujian (JPU)





Setiap ujian ditadbirkan.
D)  Panduan Memberi Markah (PMM)






13.
Salinan Borang Penyeliaan Dan Bimbingan Pensyarah & Guru Pembimbing (Borang PR1)






14.
Penglibatan Kokurikulum






A)  Surat Lantikan






B)  Jadual Kerja/Rancangan  Aktiviti Sepanjang Praktikum





Semak jadual/rancangan aktiviti yang disediakan.
C)  Refleksi Setiap Kali Tugas





Gunakan format yang disediakan
D)  Penilaian





Setiap kemahiran yang diajar

Tandatangan Pensyarah Pembimbing




(                                                                )                                                        
LAMPIRAN 2-4


GARIS PANDUAN PELAKSANAAN KOKURIKULUM DI SEKOLAH

1.            Sukan dan Permainan
(i)            Melibatkan diri dalam pengajaran dan persiapan pasukan
(ii)           Membantu Guru Penasihat melatih kumpulan/pasukan dalam pertandingan
(iii)          Membantu Guru Penasihat dalam satu pertandingan yang dirancang seperti pertandingan antara kelas, sekolah atau karnival
(iv)         Pelajar dikehendaki membuat laporan aktiviti kokurikulum yang dikendalikan dalam portfolio sepanjang amalan profesional.

2.            Unit Beruniform
(i)            Melibatkan diri dalam satu unit beruniform yang diikuti oleh pelajar semasa di IPGM
(ii)           Membantu guru penasihat dalam latihan atau perjumpaan kokurikulum unit beruniform di sekolah
(iii)          Membantu guru penasihat merancang dalam menjayakan perkhemahan/kursus/latihan/lawatan/projek
(iv)         Membantu penubuhan atau kegiatan yang akan dibuat oleh pihak sekolah (jika perlu)
(v)          Menyelesaikan kerja atau tugasan mengikut kurikulum unit beruniform yang diikuti di IPGM (jika belum selesai)
(vi)         Pelajar dikehendaki membuat laporan kokurikulum yang dikendalikan dalam portfolio sepanjang amalan profesional.

3.            Aktiviti-aktiviti Tambahan
Sekiranya pelajar disahkan melibatkan diri dengan cemerlang dalam aktiviti-aktiviti tambahan kokurikulum di peringkat sekolah/daerah/negeri dalam bidang persatuan/sukan/permainan/unit beruniform seperti di bawah, pelajar berkenaan boleh diberi penilaian pada Tahap 5.
(i)            Merentasi desa
(ii)           Jogathon
(iii)          Hari Terbuka/Hari Ibu Bapa
(iv)         Pasar Ria
(v)          Sukaneka dan sebagainya
(vi)         Lain-lain aktiviti
LAMPIRAN 2-4A

LAPORAN AKTIVITI KOKURIKULUM
MINGGU KE- .........


Nama Pelajar: _____________________________________________________________________ 

Jenis Persatuan/Sukan/Unit Beruniform: ________________________________________________

Tarikh: ________________________      Masa: __________________________________________

Tempat: _________________________________________________________________________

Nama Guru Penasihat GERKO: ______________________________________________________

Bilangan Pelajar: __________________________________________________________________


Aktiviti/aspek kemahiran yang dijalankan yang merangkumi kepimpinan, kepengurusan, kejurulatihan dan kepegawaian:

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________


Aspek yang dibimbing oleh Guru Penasihat/Pensyarah Pembimbing/Guru Pembimbing:

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________


Refleksi: _________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________







___________________________                         ____________________________________

T. Tangan Pelajar                                                     T.Tangan Guru /Pensyarah Pembimbing

LAMPIRAN 2-5

PENCERAPAN KLINIKAL

1.         Konsep

Pencerapan klinikal merupakan proses penyeliaan yang merangkumi prapemerhatian, pemerhatian pengajaran secara langsung, pengumpulan data dari pemerhatian, penganalisisan tingkah laku mengajar dan aktiviti untuk meningkatkan mutu pengajaran.


2.         Objektif

Pensyarah pembimbing, guru pembimbing dan pelajar bersama-sama berusaha:

(i)   memperbaiki kelemahan pengajaran/pembelajaran,

(ii) memperkembangkan potensi dan kemahiran


3.            Lingkaran Pencerapan Klinikal


A.             SIDANG PRAPEMERHATIAN

     menjalinkan perhubungan
     menentukan strategi pengajaran dan pembelajaran
     meramalkan hasil pembelajaran
     menentukan fokus pemerhatian





 






B.     PEMERHATIAN

     memerhati pengajaran guru
     membuat catatan
     membuat huraian

E.     ANALISIS SIDANG
        PASCA PEMERHATIAN

     membuat refleksi dan menganalisis sidang pasca pemerhatian
               









C.    ANALISIS

     mengkategorikan data
     menentukan strategi sidang pasca pemerhatian
     memikirkan soalan yang akan dikemukakan kepada pelajar

D.    SIDANG PASCA PEMERHATIAN

     berbincang berdasarkan data
     membuat kesimpulan
     mengenal pasti strategi seterusnya


















4.         Langkah-Langkah Dalam Pencerapan Klinikal

            A.        Sidang Prapemerhatian

Peringkat ini bertujuan mewujudkan kefahaman yang menyeluruh (kerangka mental) dan langkah-langkah (prosedur) bagi setiap peringkat pencerapan yang akan berlaku.  Pembimbing perlu berusaha menjalinkan perhubungan dan menyakinkan pelajar bahawa tujuannya adalah untuk membantu beliau dalam aspek-aspek profesional. Peringkat ini juga digunakan untuk menentukan fokus pemerhatian yang dipersetujui bersama.                    


B.        Pemerhatian

Dalam peringkat ini pembimbing memerhati pengajaran yang disampaikan oleh pelajar dan membuat catatan (data). Pembimbing juga menyediakan huraian data bagi membantunya semasa sesi bimbingan. Pemerhatian dilakukan sepanjang waktu pengajaran bagi mata pelajaran berkenaan.


            C.        Analisis

Langkah ini melibatkan pensyarah pembimbing/guru pembimbing dan pelajar dengan tujuan:

(i)         menjelaskan apa yang telah dicatat semasa pemerhatian dengan memberi fokus kepada apa yang telah dipersetujui.

(ii)        merancang strategi pencerapan yang akan dikendalikan.

Pembimbing mengkategorikan data, menyediakan strategi tindakan sidang pasca pemerhatian, soalan dan kesimpulan.


            D.        Sidang Pasca Pemerhatian

Dalam sidang ini pensyarah pembimbing/guru pembimbing berbincang dengan pelajar tentang pengajaran dengan

-           merujuk kepada perkara-perkara (episod-episod) tertentu dalam pelajaran.
                        -           mencari penerangan atau penjelasan.
                        -           mengenal pasti alternatif.


            E.         Analisis Sidang Pasca Pemerhatian
                       
Langkah ini melibatkan pensyarah pembimbing/guru pembimbing menganalisis sidang pasca pemerhatian bagi mengkaji semula strategi pencerapan dan membuat penilaian kendiri.
                                                                                                                                       



LAMPIRAN 2-6

Borang PR1
BORANG BIMBINGAN PRAKTIKUM




Nama Pelajar : _________________________________    No. K.P.: __________________


Kursus            :  __________________________   Ambilan: _________________________
                                                                                                      (bulan – tahun)

Pengkhususan/Major: _______________________________________________________


Praktikum (Tandakan þ):
 

              Praktikum 1                          Praktikum 2                            Praktikum 3


Sekolah  : ________________________________________________________________


Mata Pelajaran : _______________________     Tajuk : ____________________________


Tahun : ___________   Tarikh : ____________     Masa : _______  Penyeliaan Ke: ______



Petunjuk Tahap


(Sila bulatkan angka yang berkenaan)

Tahap 1:          Terdapat banyak kelemahan yang perlu diberi perhatian.

Tahap 2:          Terdapat beberapa kelemahan yang perlu diberi perhatian

Tahap 3:          Pencapaian sederhana, masih perlu peningkatan

Tahap 4:          Baik dalam banyak aspek

Tahap 5:          Amat baik, cemerlang dalam banyak aspek









BORANG BIMBINGAN PRAKTIKUM (PR1)


Komponen
Aspek
Tahap
Ulasan





a.  Hasil pembelajaran
  1    2    3    4    5






b.  Isi pelajaran
  1    2    3    4    5





(A)
c.  Strategi pengajaran pembelajaran
  1    2    3    4    5

PERANCA-



NGAN
d.  Sumber pengajaran pembelajaran
  1    2    3    4    5






e.  Penerapan nilai
  1    2    3    4    5






f.  Unsur  kemahiran berfikir (KB)
  1    2    3    4    5










a.  Permulaan
  1    2    3    4    5






b.  Perkembangan pengajaran
  1    2    3    4    5





(B)
c.  Pengurusan bilik darjah
  1    2    3    4    5

PELAKSA-



NAAN
d.  Komunikasi
  1    2    3    4    5






e.  Kualiti pembelajaran
  1    2    3    4    5






f.  Penutup
  1    2    3    4    5






g.  Pencapaian hasil pembelajaran
  1    2    3    4    5






h.  Aplikasi nilai
  1    2    3    4    5









(C)
a.  Pemikiran reflektif
  1    2    3    4    5

AMALAN



REFLEKSI
b.  Catatan reflektif
  1    2    3    4    5






c.   Pembinaan portfolio
  1    2    3    4    5










a.  Penampilan diri
  1    2    3    4    5





(D)
b.  Keprihatinan
  1    2    3    4    5

SIKAP



DAN
c.  Pekerti
  1    2    3    4    5

SAHSIAH




d.  Sifat Profesional
  1    2    3    4    5





          (E)
ULASAN KESELURUHAN:










.........................................................................................                                 ………………………………
Tandatangan Pensyarah Pembimbing/Guru Pembimbing                              (Tandatangan Pelajar)
(Nama:                                                                              )
SULIT
 
LAMPIRAN 2-7

Borang PR1/P
BORANG PENILAIAN PRAKTIKUM 1
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN
(Dilengkapkan bersama oleh pensyarah dan guru pembimbing)


Nama Pelajar : _________________________________    No. K.P.: __________________


Kursus            :  __________________________   Ambilan: _________________________
                                                                                                      (bulan – tahun)

Pengkhususan/Major: _____________________________________________________


Sekolah  : ________________________________________________________________


Mata Pelajaran : ____________________________      Tajuk : ______________________


Tahun : ___________   Tarikh : ____________     Masa : ___________________________


( Perhatian:  Borang ini digunakan pada penyeliaan akhir Praktikum I sahaja)


Petunjuk Tahap


(Sila bulatkan angka yang berkenaan)

Tahap 1:          Terdapat banyak kelemahan yang perlu diberi perhatian.

Tahap 2:          Terdapat beberapa kelemahan yang perlu diberi perhatian

Tahap 3:          Pencapaian sederhana, masih perlu peningkatan

Tahap 4:          Baik dalam banyak aspek

Tahap 5:          Amat baik, cemerlang dalam banyak aspek




Tahap

Peratus 10%
Peratus 20%
Peratus 30%
Peratus 40%
1
2
3
4
5
0 – 2.0
2.1 – 4.0
4.1 – 6.0
6.1 –  8.0
8.1 – 10.0
0 – 4.0
4.1 – 8.0
8.1 – 12.0
12.1 – 16.0
16.1 – 20.0
0 – 6.0
6.1  – 12.0
12.1 – 18.0
18.1 – 24.0
24.1 – 30.0
0 – 8.0
8.1 – 16.0
16.1 – 24.0
24.1 – 32.0
32.1 – 40.0





Komponen
Aspek
Tahap
Catatan
(A)
PERANCANGAN
(30 markah)



a.  Hasil pembelajaran
1    2    3    4   5




b.  Isi pelajaran





c.  Strategi pengajaran     pembelajaran





d.  Sumber pengajaran pembelajaran





e.  Penerapan nilai
Markah =




f.  Unsur  KBKK







a.  Permulaan
1    2    3    4   5






b.  Perkembangan pengajaran







c.  Pengurusan bilik darjah


(B)



PELAKSANAAN
d.  Komunikasi


(40 markah)




e.  Kualiti pembelajaran







f.  Penutup







g.  Pencapaian hasil pembelajaran
Markah =






h.  Aplikasi nilai






(C)
a.  Pemikiran reflektif
1    2    3    4   5

AMALAN



REFLEKSI
b.  Catatan reflektif


(10 markah)

Markah =


c.   Pembinaan portfolio


(D)
SIKAP
DAN
SAHSIAH
(20 markah)



a.  Penampilan diri
1    2    3    4   5




b.  Keperihatinan





c.   Pekerti



Markah =

d.  Sifat profesional



JUMLAH MARKAH     =   (A + B + C  + D)  X  100                =

ULASAN KESELURUHAN:







Tandatangan Pensyarah Pembimbing                         Tandatangan Guru Pembimbing                             
..........................................................                          ........................................................
(Nama:                                             )                         (Nama:                                             )

LAMPIRAN 2-7A


PANDUAN PENGGUNAAN BORANG PR1 dan PR1/P


1.            Borang PR1 digunakan oleh pensyarah pembimbing dan guru pembimbing semasa menjalankan bimbingan dan penyeliaan dalam Praktikum 1, Praktikum 2 dan Praktikum 3.

2.            Empat komponen yang mengandungi aspek-aspek tertentu disediakan untuk fokus bimbingan. Bagi setiap aspek, disediakan tahap untuk mengenal pasti peringkat prestasi/kecekapan pelajar. Kriteria setiap peringkat untuk setiap aspek dihuraikan dalam lampiran ini.

3.            Borang PR1 akan digunakan sebagai bahan rujukan untuk  membuat penilaian dan rumusan bersama pensyarah pembimbing dan guru pembimbing pada akhir setiap praktikum.

4.            Satu salinan Borang PR1 yang telah lengkap diisi perlu diberikan kepada pelajar selepas setiap bimbingan bertujuan memberi maklum balas dan dimasukkan dalam portfolio.

5.            Borang PR1/P digunakan untuk penyeliaan bersama pensyarah pembimbing dan guru pembimbing pada akhir Praktikum 1 sahaja

6.            Borang PR2 digunakan untuk membuat penyeliaan bersama pensyarah pembimbing dan guru pembimbing pada akhir Praktikum 2 dan Praktikum 3.

7.            Borang PR1/P dan Borang PR2 adalah SULIT dan tidak boleh diberi kepada pelajar.

0 comments:

Post a Comment